SNS

Wachttermijn incasso wijzigt

  • 15 september 2016
  • 14 Reacties
  • 737 Keer bekeken

  • Oud Moderator
  • 903 reacties
De termijn voor het aanleveren van alle standaard Europese incasso's gaat terug naar 1 werkdag. In de praktijk vereist de bank dat de incassant het een dag eerder aanlevert (net zoals nu). Dat geldt voor zowel de doorlopende als de eenmalige incasso. Vanaf 21 november 2016 kunnen incassanten de incasso’s later aanleveren en zullen de (meeste) banken van de incassanten de incasso’s pas 1 werkdag voor de incassodatum naar de bank van de betaler sturen.

Om klanten de mogelijkheid te kunnen (blijven) bieden “bijtijds” incasso’s te weigeren / toe te staan, worden de volgende maatregelen per 21 november 2016 gerealiseerd:
Een ingeplande incasso kun je straks tot 11 uur op de dag van de incassodatum weigeren. Nu is dat tot 15 uur op de werkdag vóór de incassodatum.
Een ingeplande incasso krijg je straks 1 werkdag vóórdat de incasso wordt afgeschreven te zien. Nu is dat 5 werkdagen voor de 1e incasso en 2 werkdagen voor een vervolgincasso.

14 reacties



Om klanten de mogelijkheid te kunnen (blijven) bieden “bijtijds” incasso’s te weigeren / toe te staan, worden de volgende maatregelen per 21 november 2016 gerealiseerd:
Een ingeplande incasso kun je straks tot 11 uur op de dag van de incassodatum weigeren. Nu is dat tot 15 uur op de werkdag vóór de incassodatum.
Een ingeplande incasso krijg je straks 1 werkdag vóórdat de incasso wordt afgeschreven te zien. Nu is dat 5 werkdagen voor de 1e incasso en 2 werkdagen voor een vervolgincasso.

Voor de klant is dit geen verbetering. Je kunt dus nu alleen nog de dag voor (vanaf hoe laat?) en de dag zelf tot 11.00u de afschrijving blokkeren.
Ik heb het nog nooit gebruikt, maar toch...
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Het is wel eenduidiger voor mij als klant. Er zit straks veel minder tijd tussen het moment dat je de incasso niet meer kunt tegenhouden en het moment van uitvoering. Voor de vervolgincasso's maakt verder het niet zo veel uit. Daar heb je nu 2 dagen voor, maar in de praktijk is dat vaak anderhalve dag omdat je nu uiterlijk om 15:00 uur de opdracht moet geven om de aangekondigde incasso tegen te houden.

Het nadeel is wel dat, als een bedrijf zonder jouw toestemming toch een incasso probeert uit te voeren op jouw rekening (voor de eerste keer dus), dan zie je dat straks pas 1 dag van te voren. Nu is dat 5 dagen. Voor mij is dat in de regel geen probleem omdat ik via de gratis SNS incasso-attentie (bijna) altijd netjes een mailtje krijg en ik toch wel dagelijks in 'Mijn SNS' inlog. Wel zou het zeer wenselijk zijn dat ik straks ook via de app ingeplande incasso's kan tegenhouden.

Daarnaast is bovenstaande situatie de laatste jaren bij mij niet meer voorgekomen. Mocht dat ooit weer het geval zijn, dan kan ik nog altijd met een incassolijst gaan werken (alle incasso's blokkeren behalve die ik zelf op een toestemmingslijst heb gezet).

Vraagje aan SNS: blijft het wel mogelijk dat bedrijven een incasso aanbieden aan de bank met een uitvoeringsdatum van meer dan 1 werkdag in de toekomst? Ik krijg nu namelijk regelmatig een incasso-attentie van een vervolgincasso waarvan de uitvoeringsdatum veel meer dan 2 werkdagen in de toekomst ligt.

**update: ik krijg net een incasso-attentie binnen van een vervolgincasso die pas 30 september uitgevoerd zal worden (en dus tot 29 september 15:00 uur tegen te houden is).
Hoi Stefan,

Dat moet ik even voor je navragen. Ik kom erop terug.
Hoi Stefan,

Het blijft nog steeds mogelijk voor incassanten om incasso's eerder aan te kondigen. De verwachting is dat steeds meer incassanten de opdracht opschorten tot 1 werkdag voor de uitvoering. Vanuit SNS hebben we daarom besloten om de incasso's zo snel mogelijk zichtbaar te maken. Tegenwoordig is dat vanaf half 8 's ochtends al.
Reputatie 3
Badge +1
Hoi Irene,

Bedankt voor het antwoord. Jammer dat veel incassanten de opdracht opschorten tot het laatste moment voor uitvoering.

Soms is dat begrijpelijk, bijvoorbeeld omdat het te incasseren bedrag iedere maand net even anders is (zoals bij een telefoonrekening). Maar als het bijvoorbeeld een gemeentelijke belastingaanslag is, die je via een incassomachtiging in termijnen mag betalen, dan zijn de bedragen en de incassodata lang van te voren bekend. Het is dus eigenlijk heel klantvriendelijk van mijn gemeente dat ze de incasso opdrachten ruim 2 weken voor de incassodatum insturen. Dat zouden meer incassanten moeten doen! Bijvoorbeeld verzekeraars (maandpremie die per jaar wordt vastgesteld).

Groeten,
Stefan
Ik denk eerlijk gezegd, dat veel incassanten er juist belang bij hebben dat de termijn korter is. Daarmee is de tijd om de incasso te weigeren ook korter en dus ook de tijd die de klant heeft om te "ontdekken" dat de incasso op de planning staat. Het gevolg zal waarschijnlijk zijn dat er minder wordt geweigerd. Dus positief voor de incassant, die hoeven daarna niet meer zo vaak alsnog achter "hun geld aan".
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 3
Badge +1
Dat incassanten er belang bij hebben dat de termijn korter wordt, heeft in mijn beleving vooral te maken met het feit dat ze hun geld een dag eerder op de rekening hebben (vervolgincasso). Helemaal als het de eerste incasso betreft (dan is dat zelfs 4 dagen eerder).

Ik denk dat het weinig uitmaakt dat er minder tijd is om de incasso vooraf te weigeren. Immers als mensen het niet eens zijn met de afschrijving, dan kunnen ze deze nog altijd achteraf storneren.

Groeten,
Stefan
En wanneer gaat deze verandering in?
Hoi Doermin,

Ik heb je vraag verplaatst naar een bestaand topic over dit onderwerp. Vind je hier het antwoord op je vraag?
De termijn voor het aanleveren van incasso's is vandaag gewijzigd. Een ingeplande incasso krijg je nu 1 werkdag vóórdat de incasso wordt afgeschreven te zien. Een ingeplande incasso kun je tot 11 uur op de dag van de incassodatum weigeren.
Reputatie 3
Badge +1
De termijn voor het aanleveren van incasso's is vandaag gewijzigd. Een ingeplande incasso krijg je nu 1 werkdag vóórdat de incasso wordt afgeschreven te zien. Een ingeplande incasso kun je tot 11 uur op de dag van de incassodatum weigeren.Geldt dit nu meteen voor alle Nederlandse banken, of is dit nu alleen voor de banken die onder de Volksbank vallen?
Hoi Stefan,

Het is een wijziging in de Europese incassoregels die alle banken moeten opvolgen.
Ik denk eerlijk gezegd, dat veel incassanten er juist belang bij hebben dat de termijn korter is. Daarmee is de tijd om de incasso te weigeren ook korter en dus ook de tijd die de klant heeft om te "ontdekken" dat de incasso op de planning staat. Het gevolg zal waarschijnlijk zijn dat er minder wordt geweigerd.
Dat valt nog te bezien. Voor mij geldt, dat het zelden (eigenlijk nooit) geweigerd hoef te worden, maar omdat incasso's niet in de lijst ingeplande betalingen staan, zou het saldo onvoldoende kunnen zijn. De tijd zal nu vaak te kort zijn voor ontdekking en aanvulling.
Jammer dat veel incassanten de opdracht opschorten tot het laatste moment voor uitvoering.

Soms is dat begrijpelijk, bijvoorbeeld omdat het te incasseren bedrag iedere maand net even anders is (zoals bij een telefoonrekening). Maar als het bijvoorbeeld een gemeentelijke belastingaanslag is, die je via een incassomachtiging in termijnen mag betalen, dan zijn de bedragen en de incassodata lang van te voren bekend. Het is dus eigenlijk heel klantvriendelijk van mijn gemeente dat ze de incasso opdrachten ruim 2 weken voor de incassodatum insturen. Dat zouden meer incassanten moeten doen! Bijvoorbeeld verzekeraars (maandpremie die per jaar wordt vastgesteld).

Ik zou zeggen dat dat bij uitstek de betalingen zijn die ik zelf wil uitvoeren, zonder incasso's. Grote voordeel: dan staan ze in de ingeplande betalingen, dus altijd overzichtelijk.

Reageer