SNS

Wanneer schaft SNS de digipas af?

  • 8 mei 2018
  • 34 Reacties
  • 29316 Keer bekeken

Rabobank heeft vandaag bekend gemaakt over een jaar geen gebruik te maken van hun versie van de Digipas. Ook andere banken gebruiken deze verouderde technologie niet meer (bijv. ING) en hebben gebruikersvriendelijker alternatieven, waarvoor het niet meer nodig is een extra apparaat voor autorisatie en identificatie bij je te hebben

Wanneer schaft SNS de Digipas af?

34 reacties

Badge +2
Goedemiddag henkhesseling,

Op dit moment zijn we bezig om de digipas op termijn overbodig te maken in de SNS Mobiel Bankieren app. We zien dat steeds meer mensen gebruikmaken van de mobiele app voor het doen van bankzaken en we willen dat dit in de toekomst ook kan zonder de digipas. Dit geldt voorlopig alleen voor mobiel bankieren. Je kunt de digipas gewoon blijven gebruiken voor het internetbankieren. Klanten die geen mobiele telefoon hebben of de app niet gebruiken, kunnen met de digipas blijven inloggen op Mijn SNS om bankzaken te regelen. De verwachting is dat we aan het einde van 2018 starten met de overgang. We informeren je hierover zodra dit klaar is. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt of dit veilig is. Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst en daar werken we elke dag hard aan. De SNS Mobiel Bankieren app is net zo veilig als Mijn SNS. Je installeert de app op je eigen toestel en logt in met je eigen gekozen mobiele pincode of vingerafdruk.

Vind je het fijn dat je geen digipas meer nodig hebt voor de mobiele app?
Wat wordt het alternatief voor de digipas als je nog 'ouderwets' bankiert en blijft bankieren met je pc?
En voor klanten met een telefoon waar geen App op geïnstalleerd kan worden? Hier vanaf een windows telefoon. Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?
Reputatie 3
Badge
Ik moet deze informatie van Tweakers leren:https://tweakers.net/nieuws/138357/rabobank-begint-dit-jaar-met-uitfasering-van-rabo-scanner.html
Ook de Volksbank, waaronder SNS, de Regiobank en ASN vallen, zegt dit jaar afscheid te willen nemen van zijn variant die bekendstaat als de Digipas. Deze blijft wel beschikbaar voor klanten die geen mobiele telefoon hebben of de app niet willen gebruiken.
Nu is de redactie van Tweakers niet geroemd om zijn zorgvuldigheid, maar afscheid nemen en beschikbaar blijven lijken voor mij elkaar tegen te spreken.

Hoe moet ik het bovenstaande lezen. Blijft Mijn SNS als webinterface op de lange termijn een portal voor bankzaken, of beweegt SNS toe naar een situatie dat bankzaken alleen met een smartphone kunnen worden gedaan?

Een andere oplossingsrichting is om de app flexibel om te laten springen met de hardware waarop ze draait. Op de smartphone presenteert ze een smartphone interface, op de laptop of desktop een interface met meer uitgebreide (beheers)mogelijkheden. In deze vorm kan ik mij voorstellen dat ze de huidige browseromgeving kan vervangen.

Maar een dergelijke app is best wat werk. Houdt de huidige batch digipasjes een dergelijke termijn nog wel vol?

Waar ik beducht voor ben is dat onze digipasjes overleden zijn voordat de huidige browseromgeving vervangen raakt door een omgeving die zonder browser en digipas een desktop/laptop interface biedt om mijn bankzaken te beheren. Hierbij ga ik er vanuit dat SNS niet van haar gebruikers verwacht om alleen via een smartphone app overzicht over haar bankzaken te houden.

Wat de plannen zijn voor de ondersteuning van desktopwaardige functionaliteit op langere termijn mis ik in de communicatie.
Badge +2
De digipas wordt niet afgeschaft. We willen aan het einde van 2018 de digipas overbodig maken wanneer je internetbankiert via je telefoon. Dit zorgt ervoor dat je de digipas niet meer nodig hebt bij het gebruik van de mobiele app. Mijn SNS blijft bestaan en je kunt je bankzaken blijven regelen met je digipas via de computer.
Reputatie 3
Badge
Dank je Marijke voor het bevestigen van het behoud van MijnSNS (lees: desktopervaring). De vorm waarin is voor mij echt secundair, en ook met het mogelijk verdwijnen van de digipas heb ik geen principieel probleem. Wat ik wilde benadrukken is dat die desktopervaring niet in het gedrang moet komen omdat finacieel beheer wordt gesimplificeerd wordt tot het doen van betalingsacties met een touch-interface.

Maar zoals ik het nu begrijp is dat niet het geval:$
Wat wordt het alternatief voor de digipas als je nog 'ouderwets' bankiert en blijft bankieren met je pc?
De beste veiligheid blijft nog altijd de combinatie "iets wat je weet" tesamen met "iets wat je hebt".
Dus zonder mobiel toestel zal er hoe dan ook een token apparaatje blijven bestaan.

Het lijken mij overigens vrij prijzige exercities die de Rabo doormaakt; de scanners waren duurder dan de eerdere calculator, en ze zijn er pas een jaar of 4. Ook het wisselen van de beveiligingsmethode zelf is altijd een risico, want er zijn altijd kwaadwillenden die rond een dergelijke periode verwarring zaaien met vele Phishing mails. (Met de nodige kosten aan fraude (-bestrijding), etc van dien)
Jan H;

Ik heb een telefoon om te bellen en niet om bankzaken mee te doen ik kan deze niet installeren op mijn telefoon dan geeft hij aan dat mijn telefoon verouderd is. Krijgen we dan ook een telefoon van de bank om de zaken te regelen. ?????
Hoi huijbe051,

Welkom op de community. Doe je je bankzaken op dit moment met een digipas via Mijn SNS? Dan verandert er voor jou niets. De digipas blijft gewoon bestaan voor internetbankieren met Mijn SNS. Als je de mobiele app wil gebruiken, dan heb je een telefoon nodig met het besturingssysteem Android 4 of iOS 8 of hoger. Hopelijk ben je zo gerustgesteld en anders help ik je graag verder als je aangeeft waar je tegenaan loopt.
Jan H;

Ik heb een telefoon om te bellen en niet om bankzaken mee te doen ik kan deze niet installeren op mijn telefoon dan geeft hij aan dat mijn telefoon verouderd is. Krijgen we dan ook een telefoon van de bank om de zaken te regelen. ?????
Nou als je een telefoon niet hebt om bankzaken mee te doen wat is dan het probleem. Dan gebruik je toch gewoon lekker je computer. Maak er toch niet zo'n probleem van.
Zo... dan hier 'zo ff tussendoor' mijn mening over dit topic:
Ik vind het echt belachelijk: "Wanneer schaft SNS de Digipas af?"
Want ik vind dit juist een hele goede methode.
Zo leveren we internet-veiligheid weer in voor gemak.
Misschien heb ik wat overgeslagen met lezen, maar nogmaal mijn mening, ik vind dit belachelijk.. misschien voor de mobieltjes nog een andere beveiligde methode verzinnen, maar voor desktop (laptop/PC) inloggen is het prima en goed.
"Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?" las ik.
"En voor klanten met een telefoon waar geen App op geïnstalleerd kan worden? Hier vanaf een windows telefoon. Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?"
Het valt mij op dat elke keer als iemand deze vraag stelt, er geen antwoord op gegeven wordt. Waarom geeft SNS op deze eenvoudige vraag geen antwoord? Of heb ik het antwoord hierop gemist? Wilt u het dan nog een keer herhalen?
Badge +2
Goedemorgen Simon T,

In dit topic geeft mijn collega Tibor een update over de gang van zaken omtrent het responsive maken van de website. Hier lees je ook dat we de nieuwe omgeving stapsgewijs, per onderdeel, live zetten. In dat topic houden we jullie op de hoogte.
Op mijn mobiele app heb ik een restrictie ingesteld dat ik een maximum bedrag zonder digipas kan overmaken. Ik heb niet veel vertrouwen in een pincode. Die is makkelijker te kraken. Zeker als kwaadwillenden je mobiel hebben. Ik zou dan niet willen dat ze dan bij mijn volledige bankgegevens kunnen. Hoe gaat het dan als je geen digipas meer hoeft te gebruiken?
Badge +1
Op mijn mobiele app heb ik een restrictie ingesteld dat ik een maximum bedrag zonder digipas kan overmaken. Ik heb niet veel vertrouwen in een pincode. Die is makkelijker te kraken. Zeker als kwaadwillenden je mobiel hebben. Ik zou dan niet willen dat ze dan bij mijn volledige bankgegevens kunnen. Hoe gaat het dan als je geen digipas meer hoeft te gebruiken?
Goedemiddag Gaijin66,

Dat is een tijd geleden, leuk om je weer terug te zien op de community 🙂 Ik kan me voorstellen dat je zeker wil weten dat je veilig bankiert, ook zonder digipas. Zoals Marijke aangeeft, verwachten we dat we eind 2018 starten we met de overgang. Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst en daar werken we elke dag hard aan. Denk hierbij onder andere aan inloggen met je vingerafdruk.
Reputatie 2

Waar andere banken de SMS verificatie gebruiken als extra veiligheidslaag of een eigen gekozen wachtwoord loopt SNS (ook de andere merken van Volksbank) aardig achter met de Digipas. Het is toch echt wel tijd om die Digipas te schrappen en via andere manieren dezelfde veiligheidsstandaard te kunnen hanteren. ING gaat een stap verder en gebruikt de mobiele app samen met SMS als extra controle.

Ook word het milieu gespaard als we stoppen met die kleine digipassen van plastic.

Waar andere banken de SMS verificatie gebruiken als extra veiligheidslaag of een eigen gekozen wachtwoord loopt SNS (ook de andere merken van Volksbank) aardig achter met de Digipas. Het is toch echt wel tijd om die Digipas te schrappen en via andere manieren dezelfde veiligheidsstandaard te kunnen hanteren. ING gaat een stap verder en gebruikt de mobiele app samen met SMS als extra controle.

 

De beveiliging gaat m.i. juist achteruit als alle handelingen via één apparaat verlopen (smartphone). Dit is vooral vervelend als er onder dreiging medewerking van je wordt gevraagd. Als je je digipas niet bij de hand hebt sta je sterker. Dus ik ben voor (het milieu argument wordt kleiner als je zelf je batterij vervangt (wat dan weer niet door de SNS wordt aangeraden), maar mij is dat al eens gelukt).

Reputatie 2

Ik hoop toch van harte, dat de digipas blijft. Ik heb die in mijn bureau (afgesloten) liggen. Om op mijn SNS in te loggen zal een kwaadwillende toch eerst in mijn woning moeten inbreken, waarvoor ik ben verzekerd middels mijn inboedelverzekering. Als ik (zo ik die ap er op had staan) middels mijn telefoon zou bankieren, en die zou verliezen, , is dat mij te verwijten met alle gevolgen van dien. Of betaald de SNS bank mij het daardoor gestolen geld zonder problemen terug? Ook is het niet denkbeeldig, dat men mij onder bedreiging de telefoon ontfutseld.  Ik voorzie dan een hoop problemen om mijn geld terug te krijgen. En kom nou niet aan met dat gezeur over plastic. Ik heb mijn digipas al zo'n 7 jaar en die zal nog wel een behoorlijk tijdje meegaan. En mocht hij vervangen moeten worden is er vast wel een recycle mogelijkheid. 

Reputatie 5
Badge +4

Goedemiddag allemaal,

Achter de schermen wordt door de ontwikkelaars gewerkt aan een betere, snellere en veilige manier van inloggen. Dat doen we doorlopend, onlangs is immers je mobiele pincode in SNS Mobiel Bankieren nog veiliger geworden. Het ontwikkelen van een nieuwe manier van inloggen vergt tijd, zodra we nieuws hebben informeren we alle klanten. 

Reputatie 2

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

Reputatie 5
Badge +4

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

Goedemiddag @ghm45,

Voorlopig kun je gewoon gebruik maken van je Digipas, maar op een gegeven moment gaan we er afscheid van nemen. Dat dingen veranderen wil niet gelijk zeggen dat je er niet mee kunt omgaan. We zorgen ervoor dat alle klanten, echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Haha, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen.

Bij mijn bank in DE, gaat men ook met onze tijd mee. Dus gebruik smartphone gratis in pakket. Geen smartphone? Dan kun je een kastje (nee, geen digipas, maar voor mijn gevoel wel een opvolger van zoiets) voor €30 aanschaffen. Deze kan maar 1 ding, QR beeld uitlezen en code geven die je dan weer op de site moet ingeven! Winst??

Tsja, 1 stap vooruit, 2 stappen …. enz.

In ieder geval, het kost geld!

Groet,

Ben :sunglasses:

PS €30 geïnvesteerd in een Motorola g7 power, nu dus van €175 voor €145. Tel uit je winst(ook nog nieuwste, bijna schone Android en beste batt. duur van alle smartphones, zelfs Apples).

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Haha, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen

PS €30 geïnvesteerd in een Motorola g7 power, nu dus van €175 voor €145. Tel uit je winst(ook nog nieuwste, bijna schone Android en beste batt. duur van alle smartphones, zelfs Apples).

Ik ben realist genoeg om niet verbaasd te zijn.

Mijn smartphone is trouwens (waarschijnlijk) de voorganger van de jouwe: de Motorola 5g Plus. Was toen trouwens wel iets duurder.

@Evelyn:

Het omgaan met de quotes in dit forum is intussen flink ingewikkelder en onoverzichtelijker geworden, met bovendien een slecht leesbaar lettertype.

Reageer