SNS

Wanneer schaft SNS de digipas af?

  • 8 mei 2018
  • 34 Reacties
  • 29316 Keer bekeken

Rabobank heeft vandaag bekend gemaakt over een jaar geen gebruik te maken van hun versie van de Digipas. Ook andere banken gebruiken deze verouderde technologie niet meer (bijv. ING) en hebben gebruikersvriendelijker alternatieven, waarvoor het niet meer nodig is een extra apparaat voor autorisatie en identificatie bij je te hebben

Wanneer schaft SNS de Digipas af?

34 reacties

Reputatie 3
Badge

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen @izri, dat kan gebeuren en is zeker niet dom. Je bericht verwijder ik als je dat graag wil en uiteraard ben je ook op deze community van harte welkom

Mijn oprechte excuses aan iedereen hier. Wat enorm dom van me. Vergeef me alsjeblieft. Ik zit op het verkeerde forum. Vewijder alsjeblieft mijn domme reactie.

Reputatie 2
Badge

Goedemiddag @izri Welkom op de community. Wil je het team leren kennen? Kijk dan hier. Zoals @Koos en @ghm45 al hebben gezegd, is het mogelijk om een grotere digipas te krijgen, als de normale digipas te klein is. Begrijp ik goed dat je een rekening bij ASN hebt en niet bij SNS? Neem dan contact op met ASN. Mijn collega's zijn bereikbaar op: 070 - 35 69 335. Je bereikt ASN op werkdagen van 8 tot 16.30 uur.

Reputatie 2

Dat kan inderdaad. Ik heb zo'n grote digipas. Zeer gebruiksvriendelijk. Ik heb hem bij het openen van mijn betaalrekening destijds meteen  aangevraagd omdat ik met mijn dikke vingers niet met dat minuscule apparaatje kon werken. En ik wil bij deze de SNS bank complimenteren, dat zij aldus rekening houdt met haar klanten. En dit hopelijk blijft doen in de toekomst, en NIET deze mogelijkheid afschaft.  Want dit is voor een gediplomeerd digibeet als ik bijzonder plezierig/noodzakelijk.

Hallo @izri ,

Er is vaker over geklaagd, zoals je ziet Als ik mij goed herinner is het wel degelijk mogelijk een grotere digipas aan te vragen. Die is niet standaard, maar bestaat wel. Het zou jammer zijn niet van deze mogelijkheid gebruik te maken. Hij schijnt dan wel veeeel groter te zijn...

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @willem47,

Dank voor het delen van je verhaal, goed dat je ons laat weten waarmee je rondloopt. Onlangs hebben we een nieuwe, veilige manier van inloggen geïntroduceerd, hoe het inloggen precies werkt lees je hier. Voor mensen die het nodig hebben, zijn er sprekende digipassen of een met grote toetsen. Vooralsnog heb ik geen geluiden gehoord dat deze gaan verdwijnen. Zo kun je makkelijk online je bankzaken in Mijn SNS blijven regelen. Heb ik je met deze informatie gerustgesteld? Als ik je aanvullend kan helpen, doe ik dat met plezier. 

Hallo,

@Evelyn SNS schreef (1 maand geleden) :

Voorlopig kun je gewoon gebruik maken van je Digipas, maar op een gegeven moment gaan we er afscheid van nemen. Dat dingen veranderen wil niet gelijk zeggen dat je er niet mee kunt omgaan. We zorgen ervoor dat alle klanten, echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

Dat klinkt geruststellend, maar het blijft wat vaag. Misschien heb ik last van recente ervaringen elders.

Ik ben recent overgestapt van de ING naar SNS, omdat ze bij ING een beleid zijn gaan voeren waarbij eigenlijk alleen nog maar ruimte is voor het gebruik van hun internetbankieren-app. Als alternatief is er een scanner die voor mij, vanwege slechtziendheid, onbruikbaar is. De kennismaking met de grote digipas, met spraakondersteuning, van de SNS-bank bevalt me echter prima.

Ook recent heb ik geprobeerd een nieuwe Creditcard aan te vragen. Alle grote banken, en ook SNS, verwijzen daarvoor sinds kort naar ICS (International Card Service). Toen ik daar een lijst met persoonlijke informatie had ingevuld, hoefde ik alleen nog maar een identificatieprocedure te doorlopen om de aanmelding af te ronden. Dat zou heel eenvoudig zijn, maar je had er we een smartphone of tablet voor nodig. ICS-klantenservice liet me weten dat het zonder die mobiele apparaten niet ging en de creditcard “niet doorgaat”. Alternatieven zijn er niet. Dus geen creditcard voor mij.

Dee ervaringen maken dat ik graag heel duidelijke informatie wil over toekomstige veranderingen. De meeste SNS-klanten zullen waarschijnlijk erop zitten te wachten totdat die ouderwetse digipas door een goede app wordt vervangen. Ik heb daar niets op tegen en begrijp ook dat die verandering prioriteit krijgt in de berichtgeving over inloggen en veilig betalen. Maar het zou mij (en ik denk velen anderen), geruststellen wanneer er in dergelijke berichten een link wordt opgenomen die ‘springt’ naar informatie voor klanten die niet met een app op een mobiel apparaat kunnen of willen werken. Vooral onder senioren, heb ik gemerkt bestaat behoefte aan dot soort informatie.

Ik heb inmiddels de klantenservice van SNS leren waarderen  en hoop dat zoiets mogelijk is.


 

Het is geen kwestie van wennen. Ik ben altijd wel geïnteresseerd in afwijkende fonts, maar dan moeten ze wel kloppen.

Nu is het in quotes bij mij zo dat alle letters g gemankeerd op het scherm verschijnen.

Maar je hebt gelijk dat het off-topic is. De meldingsgrens werd voor mij in dit topic bereikt.

Reputatie 5
Badge +4

Het omgaan met de quotes in dit forum is intussen flink ingewikkelder en onoverzichtelijker geworden, met bovendien een slecht leesbaar lettertype.

Hoi @Koos,

Een beetje off-topic, maar toch dank voor je terugkoppeling. Het gebruik van quotes is gelijk gebleven, het lettertype is met de vernieuwing van de community afgelopen zomer al veranderd. Ik begrijp dat je eraan moet wennen, dat heb ik zelf ook af en toe. Wanneer het nuttig of relevant is om een bericht met een quote te beginnen, dan is het uit mijn ervaring handig (en overzichtelijk) om het bij 1 quote te laten.

@Evelyn:

Het omgaan met de quotes in dit forum is intussen flink ingewikkelder en onoverzichtelijker geworden, met bovendien een slecht leesbaar lettertype.

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Haha, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen

PS €30 geïnvesteerd in een Motorola g7 power, nu dus van €175 voor €145. Tel uit je winst(ook nog nieuwste, bijna schone Android en beste batt. duur van alle smartphones, zelfs Apples).

Ik ben realist genoeg om niet verbaasd te zijn.

Mijn smartphone is trouwens (waarschijnlijk) de voorganger van de jouwe: de Motorola 5g Plus. Was toen trouwens wel iets duurder.

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Haha, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen.

Bij mijn bank in DE, gaat men ook met onze tijd mee. Dus gebruik smartphone gratis in pakket. Geen smartphone? Dan kun je een kastje (nee, geen digipas, maar voor mijn gevoel wel een opvolger van zoiets) voor €30 aanschaffen. Deze kan maar 1 ding, QR beeld uitlezen en code geven die je dan weer op de site moet ingeven! Winst??

Tsja, 1 stap vooruit, 2 stappen …. enz.

In ieder geval, het kost geld!

Groet,

Ben :sunglasses:

PS €30 geïnvesteerd in een Motorola g7 power, nu dus van €175 voor €145. Tel uit je winst(ook nog nieuwste, bijna schone Android en beste batt. duur van alle smartphones, zelfs Apples).

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Reputatie 5
Badge +4

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

Goedemiddag @ghm45,

Voorlopig kun je gewoon gebruik maken van je Digipas, maar op een gegeven moment gaan we er afscheid van nemen. Dat dingen veranderen wil niet gelijk zeggen dat je er niet mee kunt omgaan. We zorgen ervoor dat alle klanten, echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

Reputatie 2

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

Reputatie 5
Badge +4

Goedemiddag allemaal,

Achter de schermen wordt door de ontwikkelaars gewerkt aan een betere, snellere en veilige manier van inloggen. Dat doen we doorlopend, onlangs is immers je mobiele pincode in SNS Mobiel Bankieren nog veiliger geworden. Het ontwikkelen van een nieuwe manier van inloggen vergt tijd, zodra we nieuws hebben informeren we alle klanten. 

Reputatie 2

Ik hoop toch van harte, dat de digipas blijft. Ik heb die in mijn bureau (afgesloten) liggen. Om op mijn SNS in te loggen zal een kwaadwillende toch eerst in mijn woning moeten inbreken, waarvoor ik ben verzekerd middels mijn inboedelverzekering. Als ik (zo ik die ap er op had staan) middels mijn telefoon zou bankieren, en die zou verliezen, , is dat mij te verwijten met alle gevolgen van dien. Of betaald de SNS bank mij het daardoor gestolen geld zonder problemen terug? Ook is het niet denkbeeldig, dat men mij onder bedreiging de telefoon ontfutseld.  Ik voorzie dan een hoop problemen om mijn geld terug te krijgen. En kom nou niet aan met dat gezeur over plastic. Ik heb mijn digipas al zo'n 7 jaar en die zal nog wel een behoorlijk tijdje meegaan. En mocht hij vervangen moeten worden is er vast wel een recycle mogelijkheid. 

Waar andere banken de SMS verificatie gebruiken als extra veiligheidslaag of een eigen gekozen wachtwoord loopt SNS (ook de andere merken van Volksbank) aardig achter met de Digipas. Het is toch echt wel tijd om die Digipas te schrappen en via andere manieren dezelfde veiligheidsstandaard te kunnen hanteren. ING gaat een stap verder en gebruikt de mobiele app samen met SMS als extra controle.

 

De beveiliging gaat m.i. juist achteruit als alle handelingen via één apparaat verlopen (smartphone). Dit is vooral vervelend als er onder dreiging medewerking van je wordt gevraagd. Als je je digipas niet bij de hand hebt sta je sterker. Dus ik ben voor (het milieu argument wordt kleiner als je zelf je batterij vervangt (wat dan weer niet door de SNS wordt aangeraden), maar mij is dat al eens gelukt).

Reputatie 2

Waar andere banken de SMS verificatie gebruiken als extra veiligheidslaag of een eigen gekozen wachtwoord loopt SNS (ook de andere merken van Volksbank) aardig achter met de Digipas. Het is toch echt wel tijd om die Digipas te schrappen en via andere manieren dezelfde veiligheidsstandaard te kunnen hanteren. ING gaat een stap verder en gebruikt de mobiele app samen met SMS als extra controle.

Ook word het milieu gespaard als we stoppen met die kleine digipassen van plastic.

Badge +1
Op mijn mobiele app heb ik een restrictie ingesteld dat ik een maximum bedrag zonder digipas kan overmaken. Ik heb niet veel vertrouwen in een pincode. Die is makkelijker te kraken. Zeker als kwaadwillenden je mobiel hebben. Ik zou dan niet willen dat ze dan bij mijn volledige bankgegevens kunnen. Hoe gaat het dan als je geen digipas meer hoeft te gebruiken?
Goedemiddag Gaijin66,

Dat is een tijd geleden, leuk om je weer terug te zien op de community 🙂 Ik kan me voorstellen dat je zeker wil weten dat je veilig bankiert, ook zonder digipas. Zoals Marijke aangeeft, verwachten we dat we eind 2018 starten we met de overgang. Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst en daar werken we elke dag hard aan. Denk hierbij onder andere aan inloggen met je vingerafdruk.
Op mijn mobiele app heb ik een restrictie ingesteld dat ik een maximum bedrag zonder digipas kan overmaken. Ik heb niet veel vertrouwen in een pincode. Die is makkelijker te kraken. Zeker als kwaadwillenden je mobiel hebben. Ik zou dan niet willen dat ze dan bij mijn volledige bankgegevens kunnen. Hoe gaat het dan als je geen digipas meer hoeft te gebruiken?
Badge +2
Goedemorgen Simon T,

In dit topic geeft mijn collega Tibor een update over de gang van zaken omtrent het responsive maken van de website. Hier lees je ook dat we de nieuwe omgeving stapsgewijs, per onderdeel, live zetten. In dat topic houden we jullie op de hoogte.
"Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?" las ik.
"En voor klanten met een telefoon waar geen App op geïnstalleerd kan worden? Hier vanaf een windows telefoon. Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?"
Het valt mij op dat elke keer als iemand deze vraag stelt, er geen antwoord op gegeven wordt. Waarom geeft SNS op deze eenvoudige vraag geen antwoord? Of heb ik het antwoord hierop gemist? Wilt u het dan nog een keer herhalen?
Zo... dan hier 'zo ff tussendoor' mijn mening over dit topic:
Ik vind het echt belachelijk: "Wanneer schaft SNS de Digipas af?"
Want ik vind dit juist een hele goede methode.
Zo leveren we internet-veiligheid weer in voor gemak.
Misschien heb ik wat overgeslagen met lezen, maar nogmaal mijn mening, ik vind dit belachelijk.. misschien voor de mobieltjes nog een andere beveiligde methode verzinnen, maar voor desktop (laptop/PC) inloggen is het prima en goed.
Jan H;

Ik heb een telefoon om te bellen en niet om bankzaken mee te doen ik kan deze niet installeren op mijn telefoon dan geeft hij aan dat mijn telefoon verouderd is. Krijgen we dan ook een telefoon van de bank om de zaken te regelen. ?????
Nou als je een telefoon niet hebt om bankzaken mee te doen wat is dan het probleem. Dan gebruik je toch gewoon lekker je computer. Maak er toch niet zo'n probleem van.

Reageer