SNS

Wanneer schaft SNS de digipas af?

  • 8 mei 2018
  • 34 Reacties
  • 29316 Keer bekeken

Rabobank heeft vandaag bekend gemaakt over een jaar geen gebruik te maken van hun versie van de Digipas. Ook andere banken gebruiken deze verouderde technologie niet meer (bijv. ING) en hebben gebruikersvriendelijker alternatieven, waarvoor het niet meer nodig is een extra apparaat voor autorisatie en identificatie bij je te hebben

Wanneer schaft SNS de Digipas af?

34 reacties

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Haha, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen.

Bij mijn bank in DE, gaat men ook met onze tijd mee. Dus gebruik smartphone gratis in pakket. Geen smartphone? Dan kun je een kastje (nee, geen digipas, maar voor mijn gevoel wel een opvolger van zoiets) voor €30 aanschaffen. Deze kan maar 1 ding, QR beeld uitlezen en code geven die je dan weer op de site moet ingeven! Winst??

Tsja, 1 stap vooruit, 2 stappen …. enz.

In ieder geval, het kost geld!

Groet,

Ben :sunglasses:

PS €30 geïnvesteerd in een Motorola g7 power, nu dus van €175 voor €145. Tel uit je winst(ook nog nieuwste, bijna schone Android en beste batt. duur van alle smartphones, zelfs Apples).

Prima al die nieuwe dingen. Leuk voor de jongeren en voor mensen die handig zijn met hun telefoon. Maar de digipas blijft voor digibeten zoals ik toch ook hoop ik? 

@ghm45echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

 

Dus geen smartphone-verplichting. Mooi zo!

Haha, dan kon je nog wel eens van de koude kermis thuiskomen

PS €30 geïnvesteerd in een Motorola g7 power, nu dus van €175 voor €145. Tel uit je winst(ook nog nieuwste, bijna schone Android en beste batt. duur van alle smartphones, zelfs Apples).

Ik ben realist genoeg om niet verbaasd te zijn.

Mijn smartphone is trouwens (waarschijnlijk) de voorganger van de jouwe: de Motorola 5g Plus. Was toen trouwens wel iets duurder.

@Evelyn:

Het omgaan met de quotes in dit forum is intussen flink ingewikkelder en onoverzichtelijker geworden, met bovendien een slecht leesbaar lettertype.

Reputatie 5
Badge +4

Het omgaan met de quotes in dit forum is intussen flink ingewikkelder en onoverzichtelijker geworden, met bovendien een slecht leesbaar lettertype.

Hoi @Koos,

Een beetje off-topic, maar toch dank voor je terugkoppeling. Het gebruik van quotes is gelijk gebleven, het lettertype is met de vernieuwing van de community afgelopen zomer al veranderd. Ik begrijp dat je eraan moet wennen, dat heb ik zelf ook af en toe. Wanneer het nuttig of relevant is om een bericht met een quote te beginnen, dan is het uit mijn ervaring handig (en overzichtelijk) om het bij 1 quote te laten.

Het is geen kwestie van wennen. Ik ben altijd wel geïnteresseerd in afwijkende fonts, maar dan moeten ze wel kloppen.

Nu is het in quotes bij mij zo dat alle letters g gemankeerd op het scherm verschijnen.

Maar je hebt gelijk dat het off-topic is. De meldingsgrens werd voor mij in dit topic bereikt.

Hallo,

@Evelyn SNS schreef (1 maand geleden) :

Voorlopig kun je gewoon gebruik maken van je Digipas, maar op een gegeven moment gaan we er afscheid van nemen. Dat dingen veranderen wil niet gelijk zeggen dat je er niet mee kunt omgaan. We zorgen ervoor dat alle klanten, echt iedereen gemakkelijk en veilig bij SNS kan inloggen en internetbankieren. 

Dat klinkt geruststellend, maar het blijft wat vaag. Misschien heb ik last van recente ervaringen elders.

Ik ben recent overgestapt van de ING naar SNS, omdat ze bij ING een beleid zijn gaan voeren waarbij eigenlijk alleen nog maar ruimte is voor het gebruik van hun internetbankieren-app. Als alternatief is er een scanner die voor mij, vanwege slechtziendheid, onbruikbaar is. De kennismaking met de grote digipas, met spraakondersteuning, van de SNS-bank bevalt me echter prima.

Ook recent heb ik geprobeerd een nieuwe Creditcard aan te vragen. Alle grote banken, en ook SNS, verwijzen daarvoor sinds kort naar ICS (International Card Service). Toen ik daar een lijst met persoonlijke informatie had ingevuld, hoefde ik alleen nog maar een identificatieprocedure te doorlopen om de aanmelding af te ronden. Dat zou heel eenvoudig zijn, maar je had er we een smartphone of tablet voor nodig. ICS-klantenservice liet me weten dat het zonder die mobiele apparaten niet ging en de creditcard “niet doorgaat”. Alternatieven zijn er niet. Dus geen creditcard voor mij.

Dee ervaringen maken dat ik graag heel duidelijke informatie wil over toekomstige veranderingen. De meeste SNS-klanten zullen waarschijnlijk erop zitten te wachten totdat die ouderwetse digipas door een goede app wordt vervangen. Ik heb daar niets op tegen en begrijp ook dat die verandering prioriteit krijgt in de berichtgeving over inloggen en veilig betalen. Maar het zou mij (en ik denk velen anderen), geruststellen wanneer er in dergelijke berichten een link wordt opgenomen die ‘springt’ naar informatie voor klanten die niet met een app op een mobiel apparaat kunnen of willen werken. Vooral onder senioren, heb ik gemerkt bestaat behoefte aan dot soort informatie.

Ik heb inmiddels de klantenservice van SNS leren waarderen  en hoop dat zoiets mogelijk is.


 

Reputatie 5
Badge +4

Goedemorgen @willem47,

Dank voor het delen van je verhaal, goed dat je ons laat weten waarmee je rondloopt. Onlangs hebben we een nieuwe, veilige manier van inloggen geïntroduceerd, hoe het inloggen precies werkt lees je hier. Voor mensen die het nodig hebben, zijn er sprekende digipassen of een met grote toetsen. Vooralsnog heb ik geen geluiden gehoord dat deze gaan verdwijnen. Zo kun je makkelijk online je bankzaken in Mijn SNS blijven regelen. Heb ik je met deze informatie gerustgesteld? Als ik je aanvullend kan helpen, doe ik dat met plezier. 

Hallo @izri ,

Er is vaker over geklaagd, zoals je ziet Als ik mij goed herinner is het wel degelijk mogelijk een grotere digipas aan te vragen. Die is niet standaard, maar bestaat wel. Het zou jammer zijn niet van deze mogelijkheid gebruik te maken. Hij schijnt dan wel veeeel groter te zijn...

Reputatie 2

Dat kan inderdaad. Ik heb zo'n grote digipas. Zeer gebruiksvriendelijk. Ik heb hem bij het openen van mijn betaalrekening destijds meteen  aangevraagd omdat ik met mijn dikke vingers niet met dat minuscule apparaatje kon werken. En ik wil bij deze de SNS bank complimenteren, dat zij aldus rekening houdt met haar klanten. En dit hopelijk blijft doen in de toekomst, en NIET deze mogelijkheid afschaft.  Want dit is voor een gediplomeerd digibeet als ik bijzonder plezierig/noodzakelijk.

Reputatie 2
Badge

Goedemiddag @izri Welkom op de community. Wil je het team leren kennen? Kijk dan hier. Zoals @Koos en @ghm45 al hebben gezegd, is het mogelijk om een grotere digipas te krijgen, als de normale digipas te klein is. Begrijp ik goed dat je een rekening bij ASN hebt en niet bij SNS? Neem dan contact op met ASN. Mijn collega's zijn bereikbaar op: 070 - 35 69 335. Je bereikt ASN op werkdagen van 8 tot 16.30 uur.

Mijn oprechte excuses aan iedereen hier. Wat enorm dom van me. Vergeef me alsjeblieft. Ik zit op het verkeerde forum. Vewijder alsjeblieft mijn domme reactie.

Reputatie 3
Badge

Daar hoef je geen sorry voor te zeggen @izri, dat kan gebeuren en is zeker niet dom. Je bericht verwijder ik als je dat graag wil en uiteraard ben je ook op deze community van harte welkom

Badge +2
Goedemiddag henkhesseling,

Op dit moment zijn we bezig om de digipas op termijn overbodig te maken in de SNS Mobiel Bankieren app. We zien dat steeds meer mensen gebruikmaken van de mobiele app voor het doen van bankzaken en we willen dat dit in de toekomst ook kan zonder de digipas. Dit geldt voorlopig alleen voor mobiel bankieren. Je kunt de digipas gewoon blijven gebruiken voor het internetbankieren. Klanten die geen mobiele telefoon hebben of de app niet gebruiken, kunnen met de digipas blijven inloggen op Mijn SNS om bankzaken te regelen. De verwachting is dat we aan het einde van 2018 starten met de overgang. We informeren je hierover zodra dit klaar is. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt of dit veilig is. Veiligheid is voor ons het allerbelangrijkst en daar werken we elke dag hard aan. De SNS Mobiel Bankieren app is net zo veilig als Mijn SNS. Je installeert de app op je eigen toestel en logt in met je eigen gekozen mobiele pincode of vingerafdruk.

Vind je het fijn dat je geen digipas meer nodig hebt voor de mobiele app?
Wat wordt het alternatief voor de digipas als je nog 'ouderwets' bankiert en blijft bankieren met je pc?
En voor klanten met een telefoon waar geen App op geïnstalleerd kan worden? Hier vanaf een windows telefoon. Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?
Reputatie 3
Badge
Ik moet deze informatie van Tweakers leren:https://tweakers.net/nieuws/138357/rabobank-begint-dit-jaar-met-uitfasering-van-rabo-scanner.html
Ook de Volksbank, waaronder SNS, de Regiobank en ASN vallen, zegt dit jaar afscheid te willen nemen van zijn variant die bekendstaat als de Digipas. Deze blijft wel beschikbaar voor klanten die geen mobiele telefoon hebben of de app niet willen gebruiken.
Nu is de redactie van Tweakers niet geroemd om zijn zorgvuldigheid, maar afscheid nemen en beschikbaar blijven lijken voor mij elkaar tegen te spreken.

Hoe moet ik het bovenstaande lezen. Blijft Mijn SNS als webinterface op de lange termijn een portal voor bankzaken, of beweegt SNS toe naar een situatie dat bankzaken alleen met een smartphone kunnen worden gedaan?

Een andere oplossingsrichting is om de app flexibel om te laten springen met de hardware waarop ze draait. Op de smartphone presenteert ze een smartphone interface, op de laptop of desktop een interface met meer uitgebreide (beheers)mogelijkheden. In deze vorm kan ik mij voorstellen dat ze de huidige browseromgeving kan vervangen.

Maar een dergelijke app is best wat werk. Houdt de huidige batch digipasjes een dergelijke termijn nog wel vol?

Waar ik beducht voor ben is dat onze digipasjes overleden zijn voordat de huidige browseromgeving vervangen raakt door een omgeving die zonder browser en digipas een desktop/laptop interface biedt om mijn bankzaken te beheren. Hierbij ga ik er vanuit dat SNS niet van haar gebruikers verwacht om alleen via een smartphone app overzicht over haar bankzaken te houden.

Wat de plannen zijn voor de ondersteuning van desktopwaardige functionaliteit op langere termijn mis ik in de communicatie.
Badge +2
De digipas wordt niet afgeschaft. We willen aan het einde van 2018 de digipas overbodig maken wanneer je internetbankiert via je telefoon. Dit zorgt ervoor dat je de digipas niet meer nodig hebt bij het gebruik van de mobiele app. Mijn SNS blijft bestaan en je kunt je bankzaken blijven regelen met je digipas via de computer.
Reputatie 3
Badge
Dank je Marijke voor het bevestigen van het behoud van MijnSNS (lees: desktopervaring). De vorm waarin is voor mij echt secundair, en ook met het mogelijk verdwijnen van de digipas heb ik geen principieel probleem. Wat ik wilde benadrukken is dat die desktopervaring niet in het gedrang moet komen omdat finacieel beheer wordt gesimplificeerd wordt tot het doen van betalingsacties met een touch-interface.

Maar zoals ik het nu begrijp is dat niet het geval:$
Wat wordt het alternatief voor de digipas als je nog 'ouderwets' bankiert en blijft bankieren met je pc?
De beste veiligheid blijft nog altijd de combinatie "iets wat je weet" tesamen met "iets wat je hebt".
Dus zonder mobiel toestel zal er hoe dan ook een token apparaatje blijven bestaan.

Het lijken mij overigens vrij prijzige exercities die de Rabo doormaakt; de scanners waren duurder dan de eerdere calculator, en ze zijn er pas een jaar of 4. Ook het wisselen van de beveiligingsmethode zelf is altijd een risico, want er zijn altijd kwaadwillenden die rond een dergelijke periode verwarring zaaien met vele Phishing mails. (Met de nodige kosten aan fraude (-bestrijding), etc van dien)
Jan H;

Ik heb een telefoon om te bellen en niet om bankzaken mee te doen ik kan deze niet installeren op mijn telefoon dan geeft hij aan dat mijn telefoon verouderd is. Krijgen we dan ook een telefoon van de bank om de zaken te regelen. ?????
Hoi huijbe051,

Welkom op de community. Doe je je bankzaken op dit moment met een digipas via Mijn SNS? Dan verandert er voor jou niets. De digipas blijft gewoon bestaan voor internetbankieren met Mijn SNS. Als je de mobiele app wil gebruiken, dan heb je een telefoon nodig met het besturingssysteem Android 4 of iOS 8 of hoger. Hopelijk ben je zo gerustgesteld en anders help ik je graag verder als je aangeeft waar je tegenaan loopt.
Jan H;

Ik heb een telefoon om te bellen en niet om bankzaken mee te doen ik kan deze niet installeren op mijn telefoon dan geeft hij aan dat mijn telefoon verouderd is. Krijgen we dan ook een telefoon van de bank om de zaken te regelen. ?????
Nou als je een telefoon niet hebt om bankzaken mee te doen wat is dan het probleem. Dan gebruik je toch gewoon lekker je computer. Maak er toch niet zo'n probleem van.
Zo... dan hier 'zo ff tussendoor' mijn mening over dit topic:
Ik vind het echt belachelijk: "Wanneer schaft SNS de Digipas af?"
Want ik vind dit juist een hele goede methode.
Zo leveren we internet-veiligheid weer in voor gemak.
Misschien heb ik wat overgeslagen met lezen, maar nogmaal mijn mening, ik vind dit belachelijk.. misschien voor de mobieltjes nog een andere beveiligde methode verzinnen, maar voor desktop (laptop/PC) inloggen is het prima en goed.
"Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?" las ik.
"En voor klanten met een telefoon waar geen App op geïnstalleerd kan worden? Hier vanaf een windows telefoon. Hoe lang moet ik nog wachten op een responsive website met betalen zonder digipass?"
Het valt mij op dat elke keer als iemand deze vraag stelt, er geen antwoord op gegeven wordt. Waarom geeft SNS op deze eenvoudige vraag geen antwoord? Of heb ik het antwoord hierop gemist? Wilt u het dan nog een keer herhalen?

Reageer