SNS

Dag 34/100: SNS kiest voor de kleine ondernemer (en andersom)

  • 29 oktober 2014
  • 26 Reacties
  • 16334 Keer bekeken

Steeds meer zzp’ers en kleine bedrijven kiezen voor SNS. En dat is niet toevallig. Want SNS kiest ook voor hen.

Wij kiezen sinds een paar jaar heel bewust voor particulieren, zzp’ers en bedrijven met maximaal 10 man personeel. Voor die groep maken we bankieren zo goed, soepel en voordelig mogelijk. Lees meer op het Heel Normaal platform

Hoe kunnen we bankieren nóg normaler maken voor zzp’ers en kleine bedrijven? Praat mee!

26 reacties

Vraag; ik heb een niet actieve stamrecht bv. Deze heeft een paar zakelijke rekeningen (werkrekening, sparen). Omdat er zo goed als geen activiteit plaats vindt, vind ik de rekening eigenlijk veel te duur.
Kan de BV naar een zzp rekening?
Groet,
Ben 🆒
@BigBen  Een ZZP-rekening kost volgens mij € 7.50 per maand. Ben je nu dan duurder uit? Kun je ook nog andere banken overwegen? KNAB, bijvoorbeeld kost vanaf € 5.= per maand. Even goochelen en rondkijken kan je best wat aan besparing oplevern. Succes.
Badge +1
Hoi Ben,

Dat kan zeker. Ik zet hieronder wat informatie neer over de voorwaarden en over de omzetting:

Voorwaarden SNS ZZP Rekening

• Uitsluitend aan te vragen voor 1 gemachtigde (ouder dan 18 jaar). Er is dus maar 1 rechtsgeldige vertegenwoordiger op de rekening.
• Toevoegen gemachtigden en extra digipassen niet mogelijk.
• Alleen mogelijk voor eenmanszaak of BV. Niet mogelijk voor andere rechtsvormen (bijvoorbeeld NV).
• Eenmanszaak of BV staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
• De klant mag geen andere SNS Zakenrekening hebben (wel meerdere SNS ZZP Rekeningen).
• Per jaar maximaal 1.000 bij- en afschrijvingen.
• Geen debetfaciliteit.
• Geen incasso-/acceptgirocontracten/batchbetalingen.
• Geen G-rekening mogelijk.

SNS Zakenrekening omzetten naar ZZP rekening

• Slechts 1 gemachtigde (natuurlijk persoon) op deze rekening mogelijk
• Rechtsvorm alleen: Eenmanszaak, BV of BV in oprichting.
• Klant ontvangt de omzetovereenkomst per e-mail en moet de gevraagde stukken terugsturen.
• De rekening wordt dan per de 1e van de volgende kalendermaand omgezet.
@BigBen   ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Succes.
Hoi Ben,

Dat kan zeker. Ik zet hieronder wat informatie neer over de voorwaarden en over de omzetting:


Hoi Kirsty,
Dank voor je uitleg. Kun je ook iets zeggen over de kosten van beiden?
Groet,
Ben 🆒
@BigBen   ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Succes.

Het lijkt er op dat ik zal moeten veranderen, maar ..
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Jazeker Ben 😃 :

De SNS ZZP Rekening kost € 7,50 per maand en dan krijg je ook 1,25% rente op de betaalrekening.
Bij een SNS Zakenrekening betaal je € 6,58 per maand (+ de kosten per transactie). Hierbij heb je niet de 1,25% rente op de betaalrekening.

Hier heb ik een vergelijkingstabel.

SNS Zakenrekening omzetten naar ZZP rekening

• Slechts 1 gemachtigde (natuurlijk persoon) op deze rekening mogelijk
• Rechtsvorm alleen: Eenmanszaak, BV of BV in oprichting.
• Klant ontvangt de omzetovereenkomst per e-mail en moet de gevraagde stukken terugsturen.
• De rekening wordt dan per de 1e van de volgende kalendermaand omgezet.

Ik wil de zakenrekening van mijn stamrecht BV omzetten naar een ZZP rekening.
Ik heb op de site rond gekeken, maar heb geen overstap mogelijkheid gevonden. Wel nieuw ZZP rekening aanvragen. Maar dat loopt (nog steeds) stuk op Tel. nummer en postcode.
Wat moet ik doen zodat ik per 1-1-2015 ben overgestapt?
Alvast bedankt.
Groet,
Ben 🆒
@BigBen   ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden. Succes.

Ik stap binnen SNS over. Het scheelt waarschijnlijk maar weinig, maar het geeft mij wel wat meer overzicht het "bij elkaar te houden". Om naar een andere bank te gaan geeft mij teveel werk en onrust.
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

Het omzetformulier vind je hier. Als je de overeenkomst hebt ondertekend, ontvangen we deze graag per post. Je bent nog op tijd om per 1 januari over een SNS ZZP Rekening te beschikken. 😃
Hoi Ben,

Het omzetformulier vind je https://"https://www.snsbank.nl/zakelijk/zakelijk-betalen/sns-zzp-rekening/omzetformulier.html". Als je de overeenkomst hebt ondertekend, ontvangen we deze graag per post. Je bent nog op tijd om per 1 januari over een SNS ZZP Rekening te beschikken. :D

Oké, dank je.
Inmiddels formulier ingevuld en wacht op email.
Die ook al gehad, nu wachten op email met omzetovereenkomst en verdere instructies.
Als alles verder ook zo simpel gaat, dan is het snel geregeld!
Groet,
Ben 🆒
Badge +1

Als alles verder ook zo simpel gaat, dan is het snel geregeld!
Groet,
Ben 🆒


Dat klinkt goed Ben. Hou je ons op de hoogte?
Reeds (? van wie?) een volgend mailtje gehad. Wordt nu toch even wat lastiger.

U wilt uw SNS Zakenrekening omzetten naar een SNS ZZP Rekening.  Uit onze gegevens blijkt dat u op dit moment een of meer personen heeft gevolmachtigd.  Bij de SNS ZZP Rekening kunt u maar 1 persoon volmachtigen.  Meestal bent u dat zelf, bij een B.V.  is het de directeur.
U kunt twee dingen doen:
-          U laat de situatie zoals deze is. Maar dan kunt u geen ZZP Rekening aanvragen. U houdt gewoon uw huidige SNS Zakenrekening.
-          U verwijdert alle extra gevolmachtigde personen. Dit doet u eenvoudig zelf via het online formulier Rechtsgeldig vertegenwoordiger wijzigen.
Opnieuw aanvragen
Kiest u ervoor om alle extra gevolmachtigden te verwijderen? Wacht u dan de bevestiging van uw wijziging even af. Deze krijgt u per post. Heeft u deze brief ontvangen? Doorloop dan nogmaals het formulier Omzetten naar ZZP Rekening.  Dan zetten we  de rekening alsnog graag voor u om. Meestal gebeurt dat op de eerste dag van de volgende maand. Zodra dat is gebeurd, ontvangt u een e-mail.


Dit betekend waarschijnlijk een behoorlijke vertraging (ivm post naar NL adres, wat dan alsnog weer naar mij moet). Is hier geen email mogelijk?
2e punt; waarom niet meteen bij aanvraag geregeld. Werd gevraagd naar vorm (BV). Had dan toch meteen mee kortgesloten kunnen worden (één of meer gevolmachtigd).
Groet,
Ben 🆒
PS Dat er maar 1 kon wist ik, stond in de voorwaarden al.
Dit wordt weer zo´n vreselijk onzinnige lange en moeizame weg!!  Boos dus!

Formulier verweideren gemachtigde dus maar aan begonnen. Ingelogd moet ik toch nog weer alles invullen in het eerste scherm. Rekening nr waar het over gaat enz. moet ik dus eerst weer opzoeken (3x). Daarna blijkt dat ik moet opgeven wie er uit moet ?? Weet ik veel wie ik gemachtigd heb, ik vermoed mijn directeur, maar zeker weten doe ik het niet. Moet ik nu echt alle paparrassen door gaan zoeken om te kijken wie er staan?
Ook hier opnieuw alles invullen, naam bv, adres, adres van te verwijderen persoon enz. enz. enz.
Dit is flink balen.
Dan moet ik gaan printen. Aanwijzing; ook laten ondertekenen door te verwijderen persoon (woont dus in NL).
Ik begin er aan te denken toch maar ergens anders een rekening te openen.
Dit wordt echt een slepende zaak.
Groet,
Ben 🆒 
Na het printen zie ik op het formulier staan; insturen met recente copie inschrijving KvK. Je geloofd het toch niet. Moet ik daar dus ook eerst nog achteraan. Zijn allemaal gegevens die al bij de SNS zijn (en bij KvK te toetsen zijn).
Ik heb me inmiddels bedacht dat de strategie van de SNS wel eens zou kunnen zijn om (nog verder) weg te gaan van de zakelijke markt (zijn er eigenlijk wel zakelijke klanten, wat willen ze dan met de ZZPers?)-
De zakelijke klant zou dit toch niet willen anno 2014! Dit soort wijzigingen kost hun kapitalen. Alleen zo´n overschrijving kost een medewerker minstens een aantal uren.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik ga even bij KNAB kijken. Zouden ze daar ook zo achter lopen?
Ben, wat vervelend voor jou en dat meen ik echt. Dit lijkt me nu een mooi voorbeeld wat de SNS eens zou moeten doornemen van begin tot eind om dit te stroomlijnen. Dat moet m.i. ook veel gemakkelijker kunnen. Per slot van rekening stap je over binnen hetzelfde bedrijf. Het komt op mij ook een beetje vreemd over dat de gevolmachtigden ZELF moeten tekenen om niet meer gevolmachtigd te zijn. Dat moet toch anders kunnen?

Wat je vraag betreft of er ook zakelijke klanten zijn, ik heb in 2000 een zakelijke rekening geopend. Echter, daar kon ik toen geen buitenlandse betalingen verrichten (of heel erg moeilijk) en ben toen overgestapt naar de ING. Daar heb ik nog steeds de zakelijke betaalrekeningen lopen. Wel heb ik bij de SNS zakelijke spaarrekeningen geopend. En dan zie je dat we klagen over de lage rentevergoedingen op een particuliere spaarrekening; moet je eens kijken welke rente je krijgt op een zakelijke spaarrekening 😞.
Maar gelukkig zijn er vergelijkingssites die me daar een handje bij helpen. Bijvoorbeeld deze: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/

Ben, succes met je eventuele omzetting (en de datum van 1 januari 2015 kun je uit je hoofd zetten. Dat lukt ze bij de bank nooit. Wedden................
Ben, wat vervelend voor jou en dat meen ik echt. Dit lijkt me nu een mooi voorbeeld wat de SNS eens zou moeten doornemen van begin tot eind om dit te stroomlijnen. Dat moet m.i. ook veel gemakkelijker kunnen. Per slot van rekening stap je over binnen hetzelfde bedrijf. Het komt op mij ook een beetje vreemd over dat de gevolmachtigden ZELF moeten tekenen om niet meer gevolmachtigd te zijn. Dat moet toch anders kunnen?

Wat je vraag betreft of er ook zakelijke klanten zijn, ik heb in 2000 een zakelijke rekening geopend. Echter, daar kon ik toen geen buitenlandse betalingen verrichten (of heel erg moeilijk) en ben toen overgestapt naar de ING. Daar heb ik nog steeds de zakelijke betaalrekeningen lopen. Wel heb ik bij de SNS zakelijke spaarrekeningen geopend. En dan zie je dat we klagen over de lage rentevergoedingen op een particuliere spaarrekening; moet je eens kijken welke rente je krijgt op een zakelijke spaarrekening 😞.
Maar gelukkig zijn er vergelijkingssites die me daar een handje bij helpen. Bijvoorbeeld deze: http://www.vanspaarbankveranderen.nl/

Ben, succes met je eventuele omzetting (en de datum van 1 januari 2015 kun je uit je hoofd zetten. Dat lukt ze bij de bank nooit. Wedden................

Hoi Jan,
dank voor je meeleven.
Ik heb vanmorgen de post (ligt in een mand van de laatste +/- 3jr. Privé en BV door elkaar.Ja ik weet het: m´n eigenschuld) eens door genomen en gevonden wat ik nodig heb. Bleek dat ik hetzelfde traject paar jaar geleden ook heb doorlopen bij de directeurs wisseling. Lijkt mij nog precies hetzelfde. Vandaar ook een beetje gisteren mijn opmerking; doet/heeft de SNS (nog) wel zakelijke klanten?
Gelukkig heb ik veel meer van doen met de privé kant van MijnSNS. Daar is m´n veel harder bezig e.e.a. aan te passen lijkt mij (gezien het verschil ondertussen).
Groet,
Ben 🆒
PS Ik heb vanuit het verleden overgehouden dat, wanneer het wat ingewikkelder wordt, ik enorm in de stress schiet. Van dat uurtje zoeken vanmorgen ben ik dan bekaf. Vandaar!
Hoi Ben,

Ik wil graag het volgende voor je doen: kan ik een collega van de afdeling Zakelijk contact met je laten opnemen? Dat praat denk ik iets makkelijker dan dat ik je struikelblokken doorgeef.
Hoi Ben,

Ik wil graag het volgende voor je doen: kan ik een collega van de afdeling Zakelijk contact met je laten opnemen? Dat praat denk ik iets makkelijker dan dat ik je struikelblokken doorgeef.

Hoi Dennis,
Ik had al even gebeld. Helaas, ik moet er even door!
Inmiddels alles in gang gezet en ben dus op dreef. Ik heb in het weekend de boel bij elkaar denk ik, kan volgende week de omzetting plaats vinden.
Dank voor je aanbod (zoals altijd)
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben,

Heel fijn, dan komt het wel ergens dus! En als altijd: als ik nog iets voor je kan doen, lees ik dat graag 🙂.
Lang gedubd of ik hier een vervolg zou plaatsen, ik word  van dit soort zaken zo vreselijk moe! Teleurstellend.
Ook vind ik het vervelend mij nog "ongeremd" te uiten. Het "treft" de verkeerden steeds weer.
Maar toch.
Na de al gemelde zaken, dus de formulieren in gestuurd. Hoorde niets meer. Dacht mee; bijv. zal wel druk zijn ivm feestdagen.
Ik geloof na de kerst (kan er ook nog iets voor geweest zijn, maar maakt voor het verhaal eigenlijk niet uit) dan toch maar gebeld.
Stonden teveel gemachtigden vermeld op deze rekening, mag niet. Kan maar 1 gemachtigde. Op de vraag wie dan gemachtigden waren een zwijgen. Op mijn noemen van 2 namen een bevestiging.
Dus formulier ingevuld  om de 2 gemachtigden te laten vervallen (een toer, want gemachtigden moeten zelf ook tekenen). 
Kreeg mailtje dat helaas geen uitvoering aan mijn verzoek kon worden gegeven.
Maar weer gebeld. Uiterst vriendelijke dame (had liever dat ze wat minder vriendelijk was, had ik me wat meer kunnen laten gaan) gaf aan dat men achter liept, enz. enz. 
Na wat heen en weer (erg beleefd van beide zijden) wilde ze me doorverbinden om iets uit te laten zoeken bij iemand die er meer van zou weten. Ze kwam zelf terug (had al bijna opgehangen) met de mededeling dat de 2 er niet af konden omdat dan niemand meer gemachtigd was (ik ging er vanuit dat ik er ook op stond, nee dus). Heb toen aangegeven dat dan te regelen. Zij gaf aan het persoonlijk te blijven volgen.
Mijzelf aangemeld en daarna 2 anderen verwijderd.
Opnieuw formulier omzetten rekening ingevuld.
Kreeg weer mailtje terug dat het niet kon omdat ik als gemachtigde niet de directie voerde en dat mag alleen maar dezelfde persoon zijn.
Ja ik weet het. regel je boekhouding beter, kun je het allemaal zo inzien.
Had ik mijn Stamrecht BV maar bij mijn bank in Duitsland, daar heb ik een vaste contactpersoon. Daar heb ik direct contact mee en kan ik dus daar ook op aanspreken.
Mijn grootste vraag; SNS waarom laten jullie klanten zo zwemmen? Waarom dit (dit soort zaken) niet door 1 persoon ook echt laten uitwerken. Waarom niet de informatie dat .... Nou ja, de vragen volgen, lijkt mij, vanzelf uit het verhaal.
Inmiddels bijna eind januari 2015. Ik ben gestopt met het omzetten van de zakenrekening. Ik bedenk me nog hoe nu verder?
Groet,
Ben 🆒
PS Het meeste steekt eigenlijk dat de SNS jarenlang onbeperkt gebruik kon maken van mijn stamrecht. Daar nauwelijks iets voor hoefde te doen. Zonder voor- en nazorg de Fundcoach ophief. Daarna ook de gewone beleggingen niet voor zakelijke klanten verklaarde en mij dus liet zitten op de blaren van veel te veel vertrouwen (of was het meer mijn luiheid?). Toen ik mij aanmeldde was de service toch een heel stuk beter.
Ben, dit is inderdaad diep en diep triest. En dan uiteraard van de zijde van de bank. Het lijken wel kafkaiaanse toestanden. Ik snap ook niet dat er niet één persson in één keer kan vertellen wat je moet doen en in welke volgorde. Dit is zeker niet normaal., (hoewel). Ik wens je veel sterkte en wijsheid en hopelijk lukt het zonder fiscale gevolgen je rekening over te zetten naar een Duitse. 
Badge +1
Hoi Ben,

Bedankt dat je je verhaal toch hebt gedeeld, hier kunnen we juist wat van leren. Na het lezen van je verhaal, kan ik alleen maar zeggen dat ik hier ook van baal.
SNS werkt niet met vaste aanspreekpunten op het gebied van zakelijke (aan)vragen. Hetzelfde geldt voor de particuliere klantenservice. Wanneer je hiermee belt hoor je door iedere medewerker even goed geholpen te worden. Ik ben me ervan bewust dat dit nog wel eens verschilt, de ene medewerker werkt er bijvoorbeeld langer dan de ander.

Terug naar jouw ervaring met de omzetting van je zakelijke rekening. Ik heb mijn collega’s van de afdeling Zakelijk gevraagd of ze dit met spoed willen oppakken. Het is immers al 16 februari. Je hoort uiteraard zo snel mogelijk van ons.
Hoi Ben,

De zakelijke collega's geven aan dat er een verzoek is ontvangen om je SNS Zakenrekening om te zetten naar een SNS ZZP Rekening. Deze kan niet in behandeling worden genomen, omdat er meerdere gemachtigden aan de rekening gekoppeld zijn. Je hebt vervolgens een verzoek ingediend om alle gemachtigden van de rekening te verwijderen, deze kon niet worden uitgevoerd omdat er altijd ten minste 1 gemachtigde gekoppeld moet blijven aan je rekening. Daarna is er 1 gemachtigde verwijderd en is het verzoek tot omzetten naar een ZZP rekening verder opgepakt. Tot slot is het verzoek afgewezen, omdat de enige aandeelhouder en bestuurder niet gelijk zijn. Dit laatste is een productvoorwaarde waaraan voldaan moet worden. Als het goed is heb je hier een afwijzingsbrief voor ontvangen.

Wanneer in het begin was geconstateerd dat de omzetting vanwege productvoorwaarden niet kon worden uitgevoerd, was het beter en sneller geweest om dit meteen naar je te communiceren. Dit proces wordt naar aanleiding van jouw signaal tegen het licht gehouden. Is er naar aanleiding van bovenstaande informatie nog een situatie te bedenken waarin ik iets voor je kan betekenen?
Hoi Ben,

De zakelijke collega's geven aan dat er een verzoek is ontvangen om je SNS Zakenrekening om te zetten naar een SNS ZZP Rekening. Deze kan niet in behandeling worden genomen, omdat er meerdere gemachtigden aan de rekening gekoppeld zijn. Je hebt vervolgens een verzoek ingediend om alle gemachtigden van de rekening te verwijderen, deze kon niet worden uitgevoerd omdat er altijd ten minste 1 gemachtigde gekoppeld moet blijven aan je rekening. Daarna is er 1 gemachtigde verwijderd en is het verzoek tot omzetten naar een ZZP rekening verder opgepakt. Tot slot is het verzoek afgewezen, omdat de enige aandeelhouder en bestuurder niet gelijk zijn. Dit laatste is een productvoorwaarde waaraan voldaan moet worden. Als het goed is heb je hier een afwijzingsbrief voor ontvangen.

Wanneer in het begin was geconstateerd dat de omzetting vanwege productvoorwaarden niet kon worden uitgevoerd, was het beter en sneller geweest om dit meteen naar je te communiceren. Dit proces wordt naar aanleiding van jouw signaal tegen het licht gehouden. Is er naar aanleiding van bovenstaande informatie nog een situatie te bedenken waarin ik iets voor je kan betekenen?

Volgens mij is het ongeveer wat ik had geschreven. Mijn grootste probleem was dat niet wordt "geholpen" met het proces waar de klant schijnbaar in wil. Dit was ook al het geval toen ik de DK aanvroeg en een nietszeggend mailtje terug ontving. Met deze handelswijze laten jullie dus een klant "zwemmen" (verzuipen of aftaaien naar een ander).
Volgens mij is de eerste keer al duidelijk wat de klant wil en kan meteen ook worden aangegeven waar de obstakels liggen.
Het heeft mij nu veel tijd, ergernis en een beetje geld gekost.
Goed dat er nu naar wordt gekeken, waarbij ik natuurlijk er wel vanuit ga, dat het daar niet bij blijft.
W.b. mijn situatie; ik ben nog aan het bedenken hoe nu verder. Formeel moet de bestuurder een NL adres hebben. Dat zou ik kunnen doen. Anderzijds adviseerde mijn administratie kantoor om een NL persoon (in NL wonend) als bestuurder aan te stellen. Ik moet dat dus nog eens navragen.
Groet,
Ben 🆒
PS Dat men uiterst vriendelijk aan de telefoon is, is heel leuk. Maar nog leuker (en vooral zinvoller) is het indien men een beetje met de klant op zijn weg gaat!

Reageer