SNS

Jaarverslag 2018 - Zijn we de menselijke bank die we willen zijn?

  • 7 maart 2019
  • 12 Reacties
  • 28479 Keer bekeken

Reputatie 5
Badge +4
De zachte kant van het jaarverslag
Vandaag blikken we in het kersverse jaarverslag van de Volksbank uitgebreid terug op 2018. Tussen euro's, percentages en andere getallen vind je (gelukkig) ook wat zachtere informatie: bijvoorbeeld wat klanten van de dienstverlening van onze merken vinden.


Optimisme voor de volgende generatie
Ook staan we uitgebreid stil bij de voortgang van onze strategie. De Volksbank wil op een mensgerichte, efficiënte en duurzame manier voorzien in de specifieke financiële behoeften van haar klanten. En een maatschappij waarin mensen vol vertrouwen en optimisme kunnen leven. Waarin we samen de dingen doen die goed zijn voor een volgende generatie. Dat is waar wij aan willen bouwen. Daarom bestaan we om iedereen, mens voor mens, te helpen op hun eigen manier financieel weerbaar te zijn.

Oprecht het belang van de klant voorop
Dit betekent dat we, vanuit onze sociale oorsprong, de verantwoordelijkheid nemen het vak van bankieren vorm te geven vanuit wat mensen echt nodig hebben. Het betekent dat onze financiële dienstverlening gaat over nut in plaats van rendement – over waarde in plaats van geld. Het betekent vooral dat we oprecht de belangen van onze klanten voorop zetten, zodat fundamentele zaken in het leven zoals wonen, educatie en een buffer voor onverwachte uitgaven nu en in de toekomst geborgd zijn.

Persoonlijk contact inspireert
We begrijpen ook dat het Nederland van vandaag een grote verscheidenheid kent en ieder mens op z’n eigen manier financieel weerbaar wil zijn. Daarom is de Volksbank een diverse familie van merken: ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. Samen, maar ieder op zijn eigen manier, kiezen we ervoor om duurzaamheid als uitgangspunt te nemen voor de toekomst. Om mensen inzicht, overzicht en vooruitzicht in geldzaken te bieden. Om ‘goed wonen’ toegankelijk te maken en oprecht persoonlijk contact weer de basis te laten zijn voor bankieren. We laten ons continu inspireren om samen met onze klanten eenvoudige dienstverlening te ontwikkelen die de menselijke maat terugbrengt in geldzaken. Lees hier het jaarverslag 2018 van de Volksbank. Zijn we de menselijke bankier die we willen zijn?

12 reacties

Alleen jammer dat jullie relatief mega duur zijn..
@Maaark, kun je dit onderbouwen met een paar voorbeelden, dan weet ik waar ik aan moet denken. Soms moet je je blikveld verbreden om een totaaloverzicht te krijgen van alle plussen en minnen.
Reputatie 3
Badge
SNS bank heeft in ieder geval nog een forum, in een tijd waarin andere banken denken de communicatie wel via Facebook of Twitter af te kunnen.

Afgezien van vraag en antwoord een-tweetjes geven die netwerken niet zo veel gelegenheid tot doorvragen. Dat doorvragen lijkt mij wel handig, al was het maar om erachter te komen waar de bank nog iets kan verbeteren.

Een ander nadeel van die relatienetwerken is dat hun populariteit maar tijdelijk is, heb ik wel eens eerder opgenoemd. In de drie bijgevoegde plaatjes is te zien hoe vaak de netwerken in de zoekmachine van Google wereldwijd zijn gezocht. Te zien is (Facebook, Twitter en LinkedIn) hoe de populariteit van die netwerken afneemt.

Dat SNS de communicatie ook in eigen hand neemt lijkt mij een verstandige keuze, zeker als SNS als organisatie daadwerkelijk belang stelt in een dialoog met haar klanten.
Reputatie 5
Badge +4
Hoi @Ferd,

Bedankt voor je toelichting 🙂 ik ben het helemaal met je eens: goed contact is erg belangrijk en even doorvragen loont de moeite.

Peroonlijk vind ik het prettig om interesse te te tonen en te luisteren. Op die manier kan ik begrip tonen voor de gebeurtenissen en de bijbehorende vragen van een klant. Ook via andere kanalen nemen we tijd voor een gesprek. Bovendien helpen we mensen die (nog) niet klant zijn bij SNS graag. Als je het leuk vindt, dan kun je hier eens meekijken op Twitter, Facebook en LinkedIn van SNS. Fijne avond!
Erik19, de betaalrekening is bij andere banken 1,50 en bij SNS 2,75 bijvoorbeeld. Dat is een groot verschil en mobiel betalen kost ook 0,50.
Reputatie 5
Badge +4
Goedemorgen @sankortw,

Natuurlijk begrijp ik dat je niet teveel wilt betalen. We zijn misschien niet de goedkoopste, maar zoals je in het jaarverslag kunt lezen bieden we veel meer dan alleen een betaalrekening. Voor veel mensen is onze missie en de manier waarop we met onze klanten omgaan belangrijk. We streven naar een Nederland waarin iedereen financieel onbezorgd kan leven en daardoor gelukkiger is. Dit doen we door mensen te helpen hun financiële positie te verbeteren, zowel op korte als op lange termijn, en door hun financiële vaardigheden en zelfvertrouwen te vergroten.

Als je nu denkt, poeh poeh mooie woorden allemaal, dan nodig ik je graag uit om de Vertrouwensmonitor 2018 te lezen. Met de uitkomsten van dit onderzoek zijn we naast onze eigen bevindingen nog beter in staat om te achterhalen op welke gebieden we het goed doen en waar we kunnen verbeteren. En dat voor maar € 2,75 😉
Uiteindelijk is het een commercieel bedrijf dat winst moet maken. Niets op tegen, ik wil eRik19 alleen een voorbeeld geven dat SNS duur is in vergelijking met andere banken.
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @Maaark en @santkortw,

Vanmiddag maakte @Erik19 me erop attent dat je bij de meeste banken de kosten per persoon (of betaalpas) te zien krijgt. Voor het aanhouden van SNS Betalen betaal je € 2,75 per maand. Voor dit vaste bedrag per maand krijg je een pinpas en kun je onder andere internetbankieren op je pc, tablet en mobiel. Als je samen met iemand een betaalrekening hebt, is 1 betaalpas niet echt handig. Bij je SNS Betalen krijg je er daarom een 2e betaalpas bij. Zonder extra kosten. Mensen die zijn overgestapt zijn vaak voordelig uit bij SNS. Op onze website delen ze hun ervaringen, je leest ze hier.
Die mensen zijn niet voor de betaalrekening voordeliger uit, ik ben 2 x voordeliger uit bij een andere bank waarvan ik de naam niet zal noemen. En een 2e betaalpas is gratis, ook als je niet samen een betaalrekening hebt. Eigenlijk raar, je betaalt samen voor de betaalrekening en alleen dan is de 2e betaalpas gratis terwijl de rekening even duur is als voor 1 persoon, 2,75, en je per persoon minder betaalt. Zal wel ermee te maken hebben dat er meer salaris op gestort wordt. O, en volgend jaar gaan de prijzen weer omhoog. SNS doet niet aan witwassen, dat dan weer wel.
Reputatie 5
Badge +4
SNS doet niet aan witwassen, dat dan weer wel.

Dank je @sankortw, goed opgemerkt. We weten dat we niet de goedkoopste bank in Nederland zijn. Maar als onderdeel van de Volksbank lopen we graag een stap harder voor anderen. Klanten zijn blij met onze maatschappelijke bijdragen. Wat vind jij ervan?
Ik wil wel even opmerken, dat de Volksbank steeds wordt genoemd met het stijgingspercentage van de kosten, maar daarbij wordt nooit vermeld dat het meerdere jaren geleden is dat dat voor het laatst gebeurde. Sommige banken verhogen het veel vaker, zij het met een lager bedrag.
Reputatie 5
Badge +4
Ik wil wel even opmerken, dat de Volksbank steeds wordt genoemd met het stijgingspercentage van de kosten, maar daarbij wordt nooit vermeld dat het meerdere jaren geleden is dat dat voor het laatst gebeurde. Sommige banken verhogen het veel vaker, zij het met een lager bedrag.

Goed opgemerkt @Koos, bedankt voor deze aanvulling. Ik ben benieuwd hoe anderen het ervaren?

Reageer