SNS

Nederland adviseert toekomstig Kabinet: Miljoenennota moet eenvoudiger

  • 18 september 2017
  • 11 Reacties
  • 13792 Keer bekeken

  • Oud community manager
  • 67 reacties
Begrijpelijke taal, een duidelijke tool en informatie op persoonlijk niveau.

Het kabinet is nog niet gevormd, maar Nederland heeft al wel een duidelijke boodschap: de Miljoenennota moet eenvoudiger. En dan met name de manier waarop deze gepresenteerd wordt. Want hoewel de Miljoenennota voor iedereen is bedoeld, vindt bijna de helft (48%) hem te ingewikkeld. Dat en meer blijkt uit onderzoek van SNS onder ruim 1.000 Nederlanders.
Online tool

Als Nederlanders nadenken over hoe het eenvoudiger kan, komt een online tool vergelijkbaar met de Kieswijzer als beste uit de bus (41%). Op die manier kan iedereen de veranderingen op persoonlijk niveau duidelijk inzien. Het samenvatten van de Miljoenennota op een paar simpele post-its komt op de tweede plaats (34%), gevolgd door een interactieve app voor je smartphone (26%). Eén op de vijf Nederlanders (21%) lijkt het zelfs een goed idee om de Miljoenennota weer te geven in de vorm van een documentairefilm.
Publieke Tribune in de Ridderzaal

Ook is er behoefte om de presentatie van de Troonrede te optimaliseren. Om meer aansluiting bij het volk te vinden zou het voornaamste verbeterpunt nog eenvoudiger taalgebruik zijn (64%), zodat iedereen begrijpt wat er gezegd wordt. Ook ondersteunend beeldmateriaal is een waardevolle aanvulling (35%), evenals de toevoeging van een Publieke Tribune (25%) zoals we die kennen in een rechtbank.
Miljoenennota interessanter dan hoedjes

Ondanks de spraakmakende hoedjes en de bijzondere beelden van de Koninklijke familie, kijkt het merendeel van de Nederlandse bevolking (76%) naar de Troonrede vanuit interesse in de plannen van de regering. “Nederland geeft een belangrijk signaal af aan het toekomstige kabinet: de Miljoenennota moet begrijpelijker. Ook banken kunnen hier een rol in spelen, want uit het onderzoek blijkt dat veertig procent van de Nederlanders van hun bank een eenvoudig overzicht met de gevolgen van de Miljoenennota per inkomensklasse op prijs zou stellen”, vertelt Patrick Kuijsters, directeur Marketing & Online bij SNS. “We maken financiën graag begrijpelijker en grijpen dit komende Prinsjesdag met beide handen aan. Op Prinsjesdag presenteren we daarom de belangrijkste veranderingen uit de komende Miljoenennota in enkele post-its. ”
Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van SNS in september 2017 onder 1.042 Nederlanders van 16 jaar en ouder. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleiding.

11 reacties

Nog meer leuke inzichten over het onderzoek vind je op https://www.ad.nl/politiek/troonrede-en-miljoenennota-zijn-nodeloos-ingewikkeld~aa0f2b11/
Beetje merkwaardig.
Een samenleving als de onze is gecompliceerd.
Dus een simpele presentatie is bijna per definitie uiterst onvolledig.
En die Kieswijzer vind ik een gedrocht...
Kronkel......
Alles moet steeds sneller en eenvoudiger....
Als wij hier sneller en duidelijker reageren wordt ons dringend verzocht naar de regeltjes te kijken, op ons taal gebruik te letten enz. .....
Tweeslachtig beleid .........
Groet,
Ben 🆒
PS of zijn het oogkleppen die het vrije zicht belemmeren?
PS2 ik sluit me dus bij de vorige spreker aan en om (tijd en energie te sparen) niet in herhaling te vervallen dus een vervolg op hierboven.
Reputatie 4
Badge +1
Leuk dat je dit deelt Marc.

Echter denk ik niet dat de miljoenenota per se zoveel ingewikkelder is geworden, ik heb t idee dat mensen luier en dommer zijn geworden.

Het feit dat steeds minder mensen een krant lezen merk je imho direct in algemene ontwikkeling en zelfs spelling.

Maar misschien ben ik een arrogante elitair. Dat zou ook kunnen 😛
Maar misschien ben ik een arrogante elitair. Dat zou ook kunnen :P
Ik heb je nog nooit in een pak met stropdas gezien.
@Sanne, arrogant en/of elitair omdat je wel de moeite neemt je te verdiepen? Gelukkig niet. De optimist in mij ziet een voorzichtige trend naar nuance, naar het midden. Het kan ook zijn dat ik mijn optimisme verwar met de mildheid van de leeftijd 😉

Ja, het lijkt allemaal oppervlakkig te worden. Weinig fact checking en veel spektakel. Social Media heeft hier zeker aan bijgedragen maar bepaalde politici hebben het medium van 140 karakters ook maar al te graag omarmd om echte inhoud uit de weg te gaan.

Toch zorgt eenvoud en bondigheid er ook voor dat informatie bereikbaar is voor meer mensen. Wij merken dat ingewikkelde taal niet alleen zorgt voor onduidelijkheid, het draagt ook niet bij aan vertrouwen. Daarom werken wij hard aan heldere taal. Om dat eens op een andere manier te vertellen, grijpen we het oer-Nederlandse Prinsjesdag aan om aandacht te vragen voor begrijpelijke taal. Morgen ga je daar meer van zien.

Of het slim is om morgen de Miljoenennota helemaal uit te pluizen en door te rekenen, vraag ik me af. Het nieuwe kabinet kan zomaar met andere plannen komen.
Daarom werken wij hard aan heldere taal.
Dat valt te prijzen, maar is natuurlijk geen echte oplossing. Als taal het probleem lijkt, dan is doorgaans de inhoud het echte probleem. Dat geldt zeker voor de Miljoenennota.
Met andere woorden: niet de taal moet simpeler, maar de inhoud.
Denk alleen maar aan de belastingwetgeving, waar zelfs iedere Nederlander geacht wordt zich aan te houden. Lastig als zelfs experts geregeld ruziën over de interpretatie.
En om bij de bankensector te blijven: menig financieel product valt niet in Jip-en-Janneke-taal uit te leggen.

Toch zorgt eenvoud en bondigheid er ook voor dat informatie bereikbaar is voor meer mensen. Wij merken dat ingewikkelde taal niet alleen zorgt voor onduidelijkheid, het draagt ook niet bij aan vertrouwen. Daarom werken wij hard aan heldere taal. Om dat eens op een andere manier te vertellen, grijpen we het oer-Nederlandse Prinsjesdag aan om aandacht te vragen voor begrijpelijke taal.

Hoi Marc,
Welkom in de "avond" community. Bijzonder dat je zo direct reageert op reacties op je bericht en dan ook nog om deze tijd. Is dit wat je bedoelde met "wacht de volgende maand maar af" ?
Je reactie roept bij mij de vraag op of je (jullie) niet wat door elkaar halen.
"Heldere" taal is wat anders dan "duidelijke" taal / uitleg.
Er is naar mijn mening een grote hang naar "duidelijke" taal in de maatschappij. Meestal vraagt men daarom als het te ingewikkeld word om zelf na te moeten denken. Waar dus volgens mij behoefte aan is, is "vertrouwen wekkende duidelijke taal / uitleg".
Problemen van banken (maar ook vele andere instanties / politiek enz.) is dat enerzijds de ivoren toren is geslecht en daarnaast dat men er zo´n onoverzichtelijke, soms zelfs grote bende tot regelrecht crimineel gedrag, van heeft gemaakt. Het vertrouwen is bij het grote publiek weg.
En daarmee is meteen duidelijk waarom het weinig zin heeft als een bank "heldere taal" wil gebruiken.
Groet,
Ben 🆒
PS De SNS heeft ook een aantal specifieke SNS problemen, die hier in de community al geregeld onder de aandacht zijn gebracht. VNL gelegen in het NIET communiceren met z´n klanten.
PS2 Ik zie bij plaatsing de reactie van Koos, verbluffend.
Interessante ironie dat het niet helder is wat helder is.

Ik ben het eens met Koos dat het niet de ambitie moet zijn om zaken in 'Jip en Janneke taal' uit te willen leggen. Soms is het inderdaad ingewikkelder dan dat en bovendien is zo'n taal voor veel mensen een belediging van hun capaciteiten. In de reactie van Ben die er op volgt, staat: '...behoefte aan is, is "vertrouwen wekkende duidelijke taal / uitleg". Dat komt aardig in de buurt van wat wij 'Heldere taal' noemen. Het zit hem in deels in eenvoudig taalgebruik en deels in duidelijkheid van de boodschap en de gevolgen voor de ontvanger.

Volgens mij is er niets mis met de ambitie heldere taal te gebruiken. SNS heeft al flinke stappen gezet in die richting. We weten ook dat we er nog niet zijn dus feedback van klanten blijft welkom.

Hartelijke groet,

Marc
Hoi Marc,
dank voor je reactie.
Misschien kun je beginnen met in "heldere" taal te vertellen wat er bij de community, de SNS aan de hand is?
Steeds meer Mods "verdwijnen" (?), leden geven aan de communicatie (??) slechter wordt, plannen van de SNS (??) overdonderen klanten, wensen van klanten worden weggewimpeld en zo kan ik nog wel even doorgaan met de opsomming van dit soort zaken die je hier in de community kunt vinden.
Het is eigenlijk een gotspe dat de SNS "heldere" taal wil gebruiken en dan nauwelijks verder komt dan "nee". Helder is het wel, maar taal?
Groet,
Ben 🆒
Hoi Ben (en anderen)
Onlangs heb ik in het Expert Forum mijn bevindingen gedeeld met betrekking tot de community. Het is duidelijk dat de gesprekken anders verlopen dan voorheen en ook de onderwerpen die SNS inbrengt zijn anders.
Laat ik beginnen met de moderators. Deze verdwijnen niet zomaar. Hoewel ik niet graag goede moderators zie vertrekken, begrijp ik dat jonge hoogopgeleide mensen kansen grijpen om buiten de bank te gaan werken. En - eerlijk is eerlijk - voor deze mensen zijn er gelukkig weer meer kansen. Iedereen die het afgelopen jaar vertrokken is, geeft aan dat ze veel geleerd hebben bij en van SNS. Deze mensen laten een leegte achter die we niet snel kunnen invullen. We werken hard aan een nieuwe groep webcare medewerkers om de snel klaar te stomen voor gesprekken op de community.
Over de plannen van SNS: ik begrijp dat plannen (en de uitvoer er van) soms onverwacht komen. Dat komt omdat veel ontwikkelingen niet eerder gedeeld kunnen of mogen worden. De details van een campagne of een nieuwe dienstverlening worden vaak pas kort tevoren bekend. Desondanks proberen we jullie te betrekken waar het mogelijk is. Zo staat er vandaag bijvoorbeeld een oproep op de community om een nieuwe idee te testen. Ook hebben veel community leden meegedaan met de test om contactloos te betalen met de mobiele telefoon.
Moderators kijken samen met hun collega's of verzoeken en ideeën reëel haalbaar zijn binnen een redelijke periode. Soms kan dat maar vaak ook niet. Wanneer een negatief antwoord voelt als 'afwimpelen', zal ik er op toezien dat we duidelijker zijn met onze argumenten.

Hartelijke groet,

Marc

Reageer