SNS

SNS Bestuurders vervolgen wegens wanbeleid. Nieuw Bestuurdersbeleid ?

  • 23 februari 2013
  • 10 Reacties
  • 25155 Keer bekeken

SNS Reaal genationaliseerd en alle Nederlanders (de belastingbetaler) kunnen voor 3700 miljoen euro opdraaien.
Dhr Lakeman- bekend van de DSB ondergang door zijn oproep het geld van de Scheringa bank te gaan halen- vindt dat de verantwoordelijke top van SNS vervolgd zou moeten worden.
Zijn argumantatie is dat er bewust en systematisch veel te optimistisch is gerapporteerd in achtereenvolgende rapportages ( Jaarrekeningen ) over de onroerende goed situatie die nu heeft geleid tot een bijna failissement.
Die Misleiding van top bestuurders met altijd top salarissen moet volgens hem bestraft gaan worden.
Wanbeleid an sich laat zich niet vervolgen, misleiding wel !

Graag zou ik die discussie willen voeren omdat ik vind dat dergelijke verantwoordelijke grootverdieners - er zijn mensen die spreken van graaiers - hun verantwoording wel in hun salaris en bonussen leggen maar niet in persoon de consequenties van hun handelen nemen.
Ik hoor niets dan waardering over de heer Latesteyn cs terwijl die natuurlijk gewoon een enorme puinhoop achterlaten welke door anderen moet worden betaald en opgelost. Dit is toch te gek voor woorden.

Nu moet hun wanbeleid of de foute Vast Goed investeringen door anderen worden gedragen.
De verantwoordelijken die nooit in persoon worden aangesproken komen altijd met veel geld heel goed weg.
Dit zou moeten veranderen.
Wat zijn nu de afspraken met de 2 nieuwe topmensen die nu door de PvdA minister Dijsselbloem zijn benoemd.
Die transparantie zou ik graag willen hebben maar het zijn ongetwijfeld weer nieuwe topsalarissen..... kijk maar naar dhr Zalm.

Laat er een nieuwe wind gaan waaien en laat de oude verantwoordelijken een deel van hun enorme salarissen terugstorten in het debacle SNS. ( en AMRO).
Iedreen kent nog het drama van ABN AMRO kennelijk willen we niet leren en dingen drastisch veranderen.
Graag reacties en discussie !


John Hollemans,
lid van de SNS Klantenraad.
Zuidlaren.


10 reacties

Hoi John,
Met je constatering ben ik het eens. Met je oplossing is dat wat moeilijker.
Ik woon inmiddels ruim 6jr bij "de buren" (DE dus) en heb wat meer afstand van NL gekregen.
Ik vind dat er niet alleen veel "lucht" in huizenprijzen zit/zat, maar in heeeeeeel veel zaken in NL.
Ik was kort geleden geleden op vakantie in Spanje en werd er weer aan herinnert hoe het zit. In NL maar roepen dat "nieuwe NL-ers" zich moeten aanpassen en de taal moeten leren. Als NL-ers emigreren hoeft dat niet. Men past zich niet aan (dat zijn we zo gewent, dus doen we dat zo) en leert ook de taal niet/nauwelijks. Vaak krijgen (in dit geval de Spanjaarden) de inwoners de schuld, "ze zijn zo gesloten, op zich, je komt er niet tussen". Ook hier in DE merk ik dat vaak met mede NL-ers.
Een lange inleiding, maar wat ik dus wil zeggen dat "het probleem" veel breder en dieper ligt, naar mijn idee.
Betreffende (bank) medewerkers zijn zich meestal van geen kwaad bewust. Ze zijn opgegroeid in dat "wereldje" en kennen dus niet anders. Bovendien leeft men
"in z'n eigen kringetje" (zoals iedereen natuurlijk in z'n eigen kringetje leeft) en wordt men alleen maar bevestigd.
Elders in de community is een discussie over Cookies. Eigenlijk speelt zich daar iets vergelijkbaars af. Degene die het toepassen weten vaak niet waarover het gaat. Hoe je dat dan duidelijk maakt??
Naar mijn idee moeten we er doorheen om verder te komen. Wat en hoeveel je daar aan kunt "bijsturen"???
Blijf roepen zou ik zeggen.
Groet,
Ben 🆒
PS De klanteraad draait toch ook al weer een paar jaartjes mee?
De SNS Klantenraad werd slechts heel summier op de hoogte gesteld van de lastieg onroerend goed perikelen.
Formele en voorichtige informatie vanweg de beursgevoeligheid.
De SNS Retailbank an sich heeft zich zeer verbeterd m.b.t zijn service en klantvriendelijkheid.
De Klantenraad heeft daaar een bijdrage aan geleverd.
Maar dit Makro ding speelde zich af zonder invloed van de Klantenraad.
Wij worden vooral ingeschakeld voor micro consumenten zaken, campagnes en klachten op weer micro level.
Het faillisement van de grote koepel SNS Reaal werd angstvallig buiten onze aandacht gehouden met de eerder genoemde
argumentatie.
Ik heb een keer kennis mogen maken met Ronald Latensteyn de big shot van SNS reaal die nu op een zijspoor is gezet.
Overigens een heel aardige en empatische man die echter die met zijn RvB en Raad van Commissarissen echter wel afgerekend moet worden op zijn funktioneren en desasteuze beleggingsbeleid.
Daarvoor ontving hij het salaris en de eindverantwoordleijkheid.
Deze falende grootverdieners alleen maar Lof toezwaaien is not done en een belediging voor aandeelhouders en obligatiehouders.
Wij allen als belastingbetalers moet het deficiet van het door deze hoge Heren gevoerde beleid met 3700 miljoen euro ( weet je wel hoeveel dat is !! )
aanvullen.
Dus mijn idee met dat van dhr Lakemaan........ aanpakken die foute beleidsbeslssingen en persoonlijke verantwoording en terugbetaling van topsalarissen eisen.
Vervolging voor misleiding lijkt mij daar volkomen bi te horen.


John Hollemans
Klantenraad SNS
[email]johnhollemans@hetnet.nl[/email]


Het oppakken van 't stukje 'eigen' verantwoordelijkheid om zaken te veranderen is i/h leven van velen, incl. mezelf, niet altijd gemakkelijk.

'We' laten ons zo vaak: ...
- bedonderen;
- misleiden;
- oplichten;
- met 'n kluitje i/h riet sturen, ...
- ...

Mij lijkt echt nieuw beleid te zijn, willen leren van wat er fout ging en dan wat ikzelf kan doen om verbeteren aan te dragen. Niet de schuld willen zoeken. Misstanden aanpakken door zelf meer alert te zijn. Op professionele wijze kennis willen delen. Daar bedoel ik mee, je laten leiden door gevoel voor zaken en verstand van verhoudingen. De noodzaak ervan in willen zien om te blijven communiceren en terugkoppeling te zoeken bij zowel jezelf als in contaxct met anderen.

Geen gemakkelijke pad, ... soms.
Ter info (en mogelijk ergenis):

'Zwijggeld voor klokkenluider SNS'
Bank en verzekeraar SNS Reaal heeft mogelijk zwijggeld aangeboden aan een ingehuurde medewerker bij de vastgoedtak SNS Property Finance. Dat schrijven het Financieele Dagblad en De Telegraaf.
In ruil voor 316.022 euro had de vrouw, Hetty van de Laar, haar mond moeten houden over de handel en wandel van sommige SNS-medewerkers, onder wie de interim-directeur Buck Groenhof. De vrouw heeft het zwijggeld geweigerd.


En;

Intern onderzoek
In een reactie zegt SNS Reaal dat "uit intern onderzoek naar de signalen van mevrouw van de Laar medio 2012 geen grond voor haar beschuldigingen naar voren kwam."
Wel was het aanleiding tot uitbreiding van het onderzoek wat resulteerde in "onze aangifte tegen een ex-directeur en het op non-actief stellen enkele externe medewerkers."


Lees verder; http://nos.nl/artikel/480610-zwijggeld-voor-klokkenluider-sns.html

Groet,
Ben 🆒
Reputatie 4
Badge +1
Hier het hele artikel uit het FD: http://i.imgur.com/O5Yiwh8.jpg

Wel triest. Je zou bija willen dat SNS bank zich afscheid van SNS Reaal....zeker om dat SNS Bank het niet onverdienstelijk doet.

Maar goed, zeker na de nationalisatie zal dat er voorlopig niet in zitten, denk ik zo.
Hier het hele artikel uit het FD: http://i.imgur.com/O5Yiwh8.jpg Wel triest. Je zou bija willen dat SNS bank zich afscheid van SNS Reaal....zeker om dat SNS Bank het niet onverdienstelijk doet. Maar goed, zeker na de nationalisatie zal dat er voorlopig niet in zitten, denk ik zo.

Hoi Sanne,
Link geeft bij mij geen artikel, ik kom op de basissite.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik ben van mening dat bewezen zaken veel harder moeten worden gestraft (echt de gevangenis in). Nu hoor je vaak " reputatieschade" gehad enz. Zal wel, maar ondanks dat men wist dat dit dreigde deedt men het toch.
@ allen

We begrijpen dat jullie een reactie van ons verwachten, omdat wij doorgaans altijd vrij rap en transparant met jullie communiceren. Betreft deze discussie mogen wij vanuit woordvoering de volgende tekst met jullie delen:

"Het is jullie waarschijnlijk niet ontgaan dat SNS REAAL niet reageert op de diverse berichten. Momenteel lopen zowel intern bij SNS REAAL als extern bij onder meer de FIOD, onderzoeken naar een en ander. In het belang van die onderzoeken doen wij geen verdere mededelingen over de aard en de omvang daarvan".
Als er naast hele foute beleidsbeslissingen cq gevaarlijke onroerend goed beleggingen ook nog ernstig gefraudeerd zou zijn is dit een reden te meer
om de toen ( zeer duur betaalde ) verantwoordelijken aan te pakken.
Latesteyn cs ( RvB ) en de toezichthouders ( RvC of toezicht) hebben lopen slapen en daarmee het hele- deels ook zeer solide - SNS huis te grabbel gegooid.
Lees het grote artikel in het Financiele Dagblad van 24/25 maart......het is een schande dat grootverdieners hun verantwoordelijkheid zo verslonzen
Als lid van de Klantenraad ontmoet ik zeer integere en hardwerkende bankmensen die echt lijden onder de huidige situatie.

Zoals gezegd de Bankenpoot van Reaal heeft in de overgang naar internetbank veel aanloopproblemen gehad met een klantonvriendelijke en beroerde service.
Veel klanten - zeker veel ouderen -hebben het vertrouwen in hun oude vertrouwde bank verloren en zijn overgestapt.
Veel jongeren echter zijn later weer ingestroomd.

Ik zelf heb heel veel problemen gehad met de SNS bank maar moet ook toegeven dat er hard aan verbeteringen is gewerkt.
Maar direct prettig en goed persoonlijk klantcontact blijft bij de SNS bank .... gewoon heel lastig.
Dat is het gevolg van de stap naar Internetbank. Alle andere banken volgen in meer of mindere mate die koers.

De telefonische bereikbaarheid -wat echt een ramp was een paar jar geleden is sterk verbeterd- en het Internetbank gebeuren werkt prima.
Ik vond en vind dat als je zo veel kantoren sluit en de winkels niet direct gebeld kunnen worden en je alles via een zelf te betalen 0900 nr moet regelen dan ben je niet goed bezig.
De klant Centraal btekent dat je het de klant gemakkelijk moet maken om met de SNS bank in contact te treden.
Hij is welkom .... wij gaan hem/haar helpen..... daar hoeft niet voor betaald te worden...... want wij waarderen haar/ hem als klant en hebben onze klanten nodig.
Ik heb me in de Klantenraad sterk gemaakt voor gratis bellen met de bank maar men wil er niet aan...... te duur.

Wel dat moet gezegd is SNS altijd de bank is met de hoogste rente...... voor wat het waard is met de huidige rentestanden.

Kijk eens naar de KPN die heeft zijn klantencontact per telefoon gratis gemaakt en zeer goed geregeld..
Nu zijn er bij SNS nog steeds wachttijden ( gisteren gebeld en eerst op mijn kosten ruim 5 minuten moeten wachten !!
Dat is veelal een slecht begin voor een lekker contact met de bank.

Er is dus veel verbeterd maar ook nog heel veel te doen om het vertrouwen te herstellen en klanten zich weer prettig te laten voelen bij hun SNS bank.
Nu met alle problemen en fraude zaken en de nationalisatie is het natuurlijk lastig opereren voor de SNS bank.

Jammer dus dat een zich goed ontwikkelend deel van het SNS bedrijf gedupeerd wordt door mismanagment van de grote jongens bij SNS Reaal.
De vele goede mensen bij de bank lijden daar heel onterecht.......zeer onder.
Het zou inderdaad goed zijn als er een afsplitsing zou komen van Reaal dan kunnen de problemen die de SNS Bank nu toch ook nog heeft beter worden aangevat.

Mocht je meer willen weten over mijn mening rond de bestuurders van SNS Reaal of de de SNS Bank Klantenraad of daar onderwerpen voor willen inbrengen.....neem dan contact op.

John Hollemans
[email]johnhollemans@hetnet.nl[/email]


Hoi JohnHollemans,
Leuk dat je een beetje "terug koppeling vanuit de Klantenraad" doet. Lijkt mij zeer zinvol en misschien ook wel inspirerend voor jou om reacties van andere klanten te krijgen.
Inhoudelijk wil ik aangeven het met je oneens te zijn op een aantal punten. Je geeft aan dat (aantal) bijv. bellen gratis moet zijn. Zoals je waarschijnlijk ook wel weet is niets gratis. Dat betekend dat alle klanten ervoor betalen. Gelukkig stappen we daar een beetje vanaf (ziekenfonds uitstekend). Je ziet wat er gebeurd (je klaagt er over) als "men" de kosten verdeeld. Grootverdieners weg, geld weg, allens betalen.
Verder staan ontwikkelingen niet stil. Ik zou willen pleiten om mee te gaan (voorop lopen) met de ontwikkelingen.
Een klantenraad moet naar mijn inzicht niet tegenhouden, maar bijsturen waar nodig (indien bepaalde zaken te snel oid gaan).
Groet,
Ben 🆒
Vervolg op dit onderwerp: (ontdekte dit net toevallig)
.
Niet één maar twee jaar celstraf voor frauderende ex-SNS interim-directeur Groenhof
Lees hier;
https://www.transparency.nl/nieuws/2018/06/twee-jaar-celstraf-frauderende-sns-interim-directeur-groenhof/
Groet,
Ben 🆒

Reageer