SNS

Wat is een normale bank?

  • 23 september 2014
  • 74 Reacties
  • 25626 Keer bekeken

SNS Bank wil bankieren weer ‘normaal’ maken. Maar wat is eigenlijk ‘normaal’? Begin van de zomer zijn we hierover al het gesprek aan gegaan met een selecte groep leden van de community. Zij gaven aan dat een normale bank:

1. Flexibel, snel en bereikbaar is
2. Transparant is
3. Veilig en betrouwbaar is
4. Een concurrerend aanbod heeft
5. Helder en begrijpelijk is
6. Persoonlijk is
7. Proactief meedenkt
8. Loyale klanten beloont
9. Luistert en de dialoog aangaat
10. Zijn maatschappelijke rol pakt
11. Focust op haar kerntaken
12. Beloftes nakomt

In dit topic willen we van jou horen wat volgens jou een ‘normale bank’ is. Ben jij het eens met deze lijst of heb je nog aanvullingen?

74 reacties

1tje mis ik toch nog, nu ik het lijstje zo nalees; een bank voor alle Nederlanders. Dus ongeacht de achtergrond (bijv. art.1 grondwet). Klant is klant, consument is consument!
Groet,
Ben 🆒
PS ter informatie; ik kom hierop vanwege mijn aanvraag doorlopend krediet (weigering i.v.m. leeftijd).
Bedankt voor je aanvulling Ben.
Jammer dat je het gevoel hebt dat we er niet voor iedereen zijn. Wij zijn er voor iedereen, ongeacht afkomst, leeftijd of wat dan ook.
De wet schrijft ons echter voor dat we een leeftijdsgrens moeten hanteren voor leningen. Daar kunnen wij niets aan veranderen.
Maar voor alle andere bankzaken ben je van harte welkom bij ons!
Wat ik een normale bank vind, is een bank die reageert op de klachten die binnenkomen en daar serieus mee omgaan.
Ik heb eerst via een email een klacht ingediend, waar ik pas een niet-bevredigend antwoord op kreeg nadat ik herhaaldelijk gebeld had.
Nu heb op 1 september opnieuw de klacht ingediend per post t.a.v. manager klachtenservice maar tot op heden nog geen reactie ontvangen.
Is dat NORMAAL?
Hoi Karin,

Allereerst welkom op SNS Community. :)

Dat vinden we zeker niet normaal. Wil je je rekeningnummer en/of adresgegevens sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], onder vermelding van 'Community - normale bank'? Ik ga dan meteen voor je kijken wat de status van je klacht is.

Om een beetje wegwijs te worden is het leuk om dit topic ‘Welkom op de community’ door te lezen. Mocht je meer willen weten over andere leden en iets over jezelf willen vertellen, kun je dat doen in de Koffiekamer.
Dit lijstje met punten zou in 2008 gepubliceerd kunnen zijn.  Heel normaal voor de 'gewone '  klanten. Maak na bijna 6 jaar maar eens een lijstje met punten, die uitgevoerd zijn door de bank, welke NIET normaal waren. En voer daar eens beleid voor uit wat je deelt met je klanten. Dat maakt dit ' normaal doen' een stuk geloofwaardiger.  
Dit lijstje met punten zou in 2008 gepubliceerd kunnen zijn.  Heel normaal voor de 'gewone '  klanten. Maak na bijna 6 jaar maar eens een lijstje met punten, die uitgevoerd zijn door de bank, welke NIET normaal waren. En voer daar eens beleid voor uit wat je deelt met je klanten. Dat maakt dit ' normaal doen' een stuk geloofwaardiger.  

Oké, ik weet er wel ééntje (om te beginnen);
niet steeds weer nieuwe spaarrekeningen openen met "hoge" rente en op de "oude" spaarrekeningen de rente steeds verlagen.
Groet,
Ben 🆒
PS Dat er nog meer te doen is, ben ik met je eens. Maar volgens mij is de SNS op de goede weg! Hoe schat jij in dat het bij de andere "groot" banken gaat?
Badge +1
Hi Margab,

Ik begrijp je punt. SNS heeft geleerd van het verleden en zet nu, met hulp van jullie, stappen in de goede richting. We zijn er nog niet en jullie feedback is hierbij nodig. Daarom willen we in dit topic graag horen wat volgens jou een ‘normale bank’ is.

Welkom op de Community trouwens 😃. Leuk dat je meteen de moeite hebt genomen, om op dit topic te reageren. Hopelijk zien we je vaker op de Community. Misschien is het leuk om het topic ‘Welkom op de community’ eens door te lezen. Verder kun je jezelf eventueel voorstellen in de Koffiekamer.
Ik word wel enthousiast van jullie aanpak en frisse uitstraling van de nieuwe website!

Het zijn vaak van die kleine dingetjes die de beleving van een site of internetbankieren bepalen. Gewoon even wat dingetjes die mij opvallen (even genummerd).

1. Mijn SNS heeft een nieuw menu "Hypotheken". In dit nieuwe menu staat niet aangegeven welk nummer een hypotheekdeel heeft. Aflossingsvrij staat bij mij eerst, daarna Annuïteiten. Bij het invullen van een vervroegd aflossingsformulier ging ik er dus ook van uit dat Aflossingsvrij hypotheekdeel nr 1 heeft. Dat blijkt niet het geval.
Advies: de hypotheekdelen onder dit menu op volgorde van leningdeelnummer zetten en het leningdeelnummer erbij vermelden (dit leningdeelnummer kun je als klant nu alleen vinden als je teruggaat naar het hypotheekjaaroverzicht).

2. In Mijn SNS staat onder "Jaaroverzicht en Afschriften" het menu "Jaaroverzicht overig". Dit menu werkt bij mij al maanden niet (en dus heb ik het hypotheekjaaroverzicht van 2013 nog een keer per post aangevraagd).
Advies: zorgen dat dit menu wel werkt

3. Onder het nieuwe menu "Hypotheken" in Mijn SNS staan gegevens over het maximale boetevrije aflossingsbedrag en het bedrag wat in totaal van de hypotheek is afgelost. Wat mist is het antwoord op de vraag: hoeveel mag ik de rest van dit jaar nog boetevrij aflossen? (dus het toegestane bedrag minus wat ik al heb afgelost dit jaar). Dat is immers de praktische vraag waar je mee zit als je het hypotheekaflossingsformulier invult...
Advies: deze informatie toevoegen.

4. In jullie laatste nieuwsbrief zat een video. Als je die ontvangt in je gmail-webaccount, heeft Gmail de optie dat je er op kan klikken en direct vanuit je webmail de video kan bekijken. Deze optie hebben jullie echter geblokkeerd.
Advies: blokkade opheffen, vergroot gebruiksgemak nieuwsbrief.

5. De links in de laatste nieuwsbrief werken niet. Bij mij althans niet, de eerste link in de laatst verzonden nieuwsbrief bij het artikel 'nieuwe koers' verwijst naar een niet-sns-website en die linkt niet goed door.
Advies: links werkend maken

Allemaal kleine puntjes, maar het kan net het gebruiksgemak vergroten. :)
1tje mis ik toch nog, nu ik het lijstje zo nalees; een bank voor alle Nederlanders. Dus ongeacht de achtergrond (bijv. art.1 grondwet). Klant is klant, consument is consument!
Groet,
Ben 🆒
PS ter informatie; ik kom hierop vanwege mijn aanvraag doorlopend krediet (weigering i.v.m. leeftijd).

Eigenlijk bedoel je dus een bank voor alle leeftijden.
Een bank doet bankzaken, verkoopt geen producten.
\
Badge +1
Hi sdeboer,

En wij worden enthousiast van jouw helderde toevoegingen 😃. De eerste drie opmerkingen heb ik doorgezet naar de afdeling die over Mijn SNS gaat, de laatste twee naar de makers van de SNS Community Nieuwsbrief.
Bedankt!

Hi EN-OF,

Dit vind ik een scherpe opmerking: ‘Een bank doet bankzaken, verkoopt geen producten’.
SNS klanten mogen nooit het gevoel krijgen dat een product verkocht wordt aan hen. Bij verandering van product of het nemen van een nieuw product bij SNS, moet altijd het klantbelang centraal staan.
Badge
Uw persoonlijke bank die niet alleen uw geld voor u beheert, maar u ook adviseert!
Dat is normaal want dat mag je als klant verwachten.
Persoonlijk? Ja daar moest ik van de week weer even aan denken. Want het is ook fijn om jaarlijks van je SNS winkel in je woonplaats weer een kaart met de verjaardags felicitatie te ontvangen. Handgeschreven nog wel!

Dus is het normaal dat ik voor het eerst een paar jaar terug in deze winkel was en ik 15 minuten later in het bezit was van een bankrekening en een spaarrekening.
En beide kon ik ook meteen online gebruiken. En het werkte!

En waarom vind ik dit nou persoonlijk. Omdat mijn andere bank waar ik al meer dan 49 jaar klant ben en waar ik al duizenden keren heb moeten vertellen wanneer ik geboren ben (lijkt het ziekenhuis wel bij ieder bezoek) nog steeds niet weet wanneer ik jarig ben en kennelijk ook denkt dat mijn geboortejaar kan wijzigen!?

Ik moets dit even met jullie allen delen HAHA
Hallo Kirsty

Ik vind het een leuk om te horen dat klantbelang centraal moet staan. Maar volgens mij is SNS een commercieel bedrijf en zal het bedrijfsbelang ( geld verdienen ) op nummer 1 staan. Aan de andere kant. Ik heb ongeveer een half jaar geleden een credit card aangevraagd bij SNS. Niet gekregen ondanks dat ik al 7 jaar bankier bij SNS, mijn salaris komt bij SNS binnen en in die tijd nooit rood heb gestaan. Bij VISA aangevraagd en binnen 14 dagen een Visa Card in de bus. Dus op het moment dat er geld verdiend kan worden en je kunt mij, als klant helpen, dan wordt het afgewezen. Ik ben benieuwd hoe dit uit te leggen is.
Hoi Jacques56,

Welkom op SNS Community. Leuk dat je gelijk een vraag stelt.

Wat vervelend om te lezen dat je geen creditcard hebt gekregen. Ik wil graag uitzoeken wat hier de reden van is geweest en kijken wat ik voor je kan doen. Wil je je rekeningnummer sturen naar [email]webcare@sns.nl[/email], onder vermelding van 'Community - Normale bank'?

Heb je het topic ‘Welkom op de community’ al gelezen? In de Koffiekamer kun je je voorstellen en meer over andere leden lezen. We hopen je snel weer te zien. 🙂
Hallo Dennis.
Bedankt voor het aanbod. Maar zoals ik al vertelde, ik ben nu in het bezit van de VISA card, kan een vliegreisje boeken en auto huren dus voor mij is het klaar. Ik vind het wel een gemiste kans voor SNS.
Hallo Dennis.
Bedankt voor het aanbod. Maar zoals ik al vertelde, ik ben nu in het bezit van de VISA card, kan een vliegreisje boeken en auto huren dus voor mij is het klaar. Ik vind het wel een gemiste kans voor SNS.

Toch zou het voor andere klanten hier in de community, ook interressant zijn om de redenen te weten.
De SNS wil weer een "normale" bank worden. Wij helpen daarbij, maar moeten dan ook wel alle ins and outs kennen om het spoor naar "normaal" mee uit te zetten.
Dus ... graag meer info.
Groet,
Ben 🆒
PS Bij een aanvraag voor een doorlopend krediet, speelde ineens mijn leeftijd een rol! Vind ik niet "normaal".
Reputatie 3
Badge +1
Hi, omdat we hiervoor persoonlijke gegevens nodig hebben en het dus om privacy gaat, kunnen we hier niet melden wat de reden is van afwijzing. Voor wat betreft jouw aanvraag voor een doorlopend krediet; hier zitten wettelijke regels aan verbonden. Een leeftijdsgrens is een van deze regels, hier moeten wij ons helaas bij iedereen aan houden. 😉
Hi, omdat we hiervoor persoonlijke gegevens nodig hebben en het dus om privacy gaat, kunnen we hier niet melden wat de reden is van afwijzing. Voor wat betreft jouw aanvraag voor een doorlopend krediet; hier zitten wettelijke regels aan verbonden. Een leeftijdsgrens is een van deze regels, hier moeten wij ons helaas bij iedereen aan houden. ;)

Hoi Tineke,
Mijn bijdrage was een reactie op de bijdrage van Jacques56.
Aan hem wat hij zou willen vertellen over evt. redenen van afwijzing. Mijn opmerking was dus niet aan de SNS gericht.
Indien iemand hier iets verteld over een product van de SNS of over de SNS, vooral indien het niet positief lijkt, lijkt het mij juist wat meer info te hebben, zodat het in de juiste context geplaatst kan worden. Anders gaan dat soort uitspraken mogelijk een eigen leven leiden. Daarnaast is het natuurlijk ook juist om evt. "fouten" van de SNS beter te belichten.
Mijn opmerking over "leeftijd" zit me nog steeds dwars. Ik wil misschien nog eens verder uitzoeken hoe dat zit. Een leeftijds grens is geheel ongeloof waardig, wettelijk of niet. 
Groet,
Ben 🆒
Hi Ben,

Als je iets vindt over de leeftijdsgrens, horen wij dat op onze beurt graag hier.

On topic: uiteraard staat het jullie vrij om hier info omtrent afwijzingen of andere zaken te posten. Zolang het niet om privacygevoelige informatie gaat, hebben wij daar geen moeite mee. Daar kunnen we tenslotte allemaal van leren 🙂.
Wanneer een bank geld uitleent, loopt ze risico.Een bankmedewerker is niet zomaar iemand.Vaak heeft men jaren gestudeerd.Wannneer ik met iemand zaken doe, onwillekeurig wie, moeten niet alleen zij of hij er beter van worden, maar ik ook.Handel nl. is ontstaan doordat de ene bevolkingsgroep een overschot had, waaraan de andere bevolkingsgroep juist behoefte had en geld speelde toen nauwelijks een rol.Dat is pas later onstaan.Een bank die uitsluitend in eigen belang handelt is ten dode afgeschreven.Ze zal bij het verstrekken van kredieten dus ook het belang van haar clienten dienen.Ik zou dus de medewerker van de SNS-bank buitengewoon erkentelijk zijn bij zijn de weigering mij een creditcard te verstrekken en de VISA-card ongebruikt retourneren
Badge
Hi, omdat we hiervoor persoonlijke gegevens nodig hebben en het dus om privacy gaat, kunnen we hier niet melden wat de reden is van afwijzing. Voor wat betreft jouw aanvraag voor een doorlopend krediet; hier zitten wettelijke regels aan verbonden. Een leeftijdsgrens is een van deze regels, hier moeten wij ons helaas bij iedereen aan houden. ;)

In de algemene voorwaarden lees ik niets over leeftijdsdiscriminatie. Waar kan de argeloze klant die bepaling dan wel vinden?
Bedankt voor je aanvulling Ben.
Jammer dat je het gevoel hebt dat we er niet voor iedereen zijn. Wij zijn er voor iedereen, ongeacht afkomst, leeftijd of wat dan ook.
De wet schrijft ons echter voor dat we een leeftijdsgrens moeten hanteren voor leningen. Daar kunnen wij niets aan veranderen.
Maar voor alle andere bankzaken ben je van harte welkom bij ons!


Welke wet is dat? En welke leningen specifiek?

Dat is iets wat banken zover ik weet zelf kunnenbepalen, aan de hand van risico inschattingen, En er zijn flinke verschillen tussen banken, zie maar http://www.actuelerentestanden.nl/lenen/informatie/minimale-maximale-leeftijd-lenen.asp
Badge
[qoute]
Dat is iets wat banken zover ik weet zelf kunnenbepalen, aan de hand van risico inschattingen, En er zijn flinke verschillen tussen banken, zie maar http://www.actuelerentestanden.nl/lenen/informatie/minimale-maximale-leeftijd-lenen.asp
[/quote]
Ik vind het wel begrijpelijk. Je ziet dat de grenzen voornamelijk gesteld worden op doorlopende kredieten.
Een grens voor aanvragen van 65 lijkt wat aan de jonge kant. Maar je mag het vertrekte krediet gebruiken tot je 70e. En in geval van overlijden wordt de uitstaande schuld zelfs kwijtgescholden.
Er zitten dus wel degelijk risico's voor de banken aan.
Ik neem aan dat men op basis van ervaringscijfers/sterftetabellen dit beleid heeft vastgesteld.

Ik zie het dan ook zeker niet als "leeftijdsdiscriminatie".
[qoute]
Dat is iets wat banken zover ik weet zelf kunnenbepalen, aan de hand van risico inschattingen, En er zijn flinke verschillen tussen banken, zie maar http://www.actuelerentestanden.nl/lenen/informatie/minimale-maximale-leeftijd-lenen.asp

Ik vind het wel begrijpelijk. Je ziet dat de grenzen voornamelijk gesteld worden op doorlopende kredieten.
Een grens voor aanvragen van 65 lijkt wat aan de jonge kant. Maar je mag het vertrekte krediet gebruiken tot je 70e. En in geval van overlijden wordt de uitstaande schuld zelfs kwijtgescholden.
Er zitten dus wel degelijk risico's voor de banken aan.
Ik neem aan dat men op basis van ervaringscijfers/sterftetabellen dit beleid heeft vastgesteld.

Ik zie het dan ook zeker niet als "leeftijdsdiscriminatie".
[/quote]
Het is wel degelijk leeftijdsdiscriminatie. Discriminatie is het achterstellen op basis van iets generieks zoals huidskleur, geslacht en leeftijd. 
Werken mag je tot 67ste (en dat wordt de komende jaren nog wel opgetrokken). Ook mensen boven de 65 hebben inkomen (vast, aow, levenslang pensioen) en het risico is innderdaag in te schattten met sterfte tabellen.
Vreemd dat daar wel reeel naar gekeken wordt bij pensioenen (een van de redenen van het lager worden van dekkingsgraden)  en minder bij leningen. 
Badge
[/quote]
Het is wel degelijk leeftijdsdiscriminatie. Discriminatie is het achterstellen op basis van iets generieks zoals huidskleur, geslacht en leeftijd. 
Werken mag je tot 67ste (en dat wordt de komende jaren nog wel opgetrokken). Ook mensen boven de 65 hebben inkomen (vast, aow, levenslang pensioen) en het risico is innderdaag in te schattten met sterfte tabellen.
Vreemd dat daar wel reeel naar gekeken wordt bij pensioenen (een van de redenen van het lager worden van dekkingsgraden)  en minder bij leningen. 
[/quote]

Ja we kunnen hier een boeiende discussie over gaan voeren.
Ik heb het geveoel als iemand ergens zijn gelijk niet krijgt dat dan het woord discriminatie te pas en te onpas gebruikt wordt.
Ik ben het met je eens dat leeftijd generiek is, hoewel ook leeftijd sterk gebonden kan zijn met hoe men leeft, zelfs waar men woont of wat er in de genen zit  etc. etc. Dus zo generiek is ook leeftijd niet wel als getal.
Maar overlijdensrisico's e.d. zijn dus absoluut niet generiek. Dat is sterk persoonsgebonden.
Ook bij levensverzekeringen zie je dat de premie hoger is als de looptijd (aanvang verzekering op welke leeftijd en moment van uitkeren), korter is. Of moeten we dat dan ook discriminatie noemen?

Reageer