Streven naar zorgeloos en veilig bankieren

Sinds 2012 hebben we een manifest met als als titel 'Bankieren met de menselijke maat'. Het is de leidraad van ons denken en doen. Ons gedrag. Het gaat over hoe we met klanten omgaan en hoe we onze rol in de maatschappij zien. We willen hier graag met jullie, onze klanten, over in gesprek. Dit doen we met de Trotswensen van onze collega's.

Trotswensen is een initiatief van onze Superpromoters, een enthousiaste groep medewerkers, die met een kaartenactie alle collega's van de bank opriepen om hun trotse gevoel te delen. Deze verhalen van de medewerker delen we met jullie.



24/7 fraude detectie


Sinds 2005 heb ik het erg naar mijn zin bij deze geweldige bank. Bij SNS Bank N.V. heb ik verschillende functies bekleed, waaronder directeur van verschillende kantoren en verantwoordelijke voor het betalingsverkeer van onze vier mooie banken: ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS. De ervaring in klantbediening, secuurheid en urgentie zet ik nu in bij het tegengaan van fraude. Ik ben verantwoordelijk voor de afdeling Continuous Fraud Detection (CFD). Dit is de afdeling die 24/7 fraude voor onze klanten detecteert.
Als ik mezelf moet typeren, dan ben ik iemand die altijd overal vol voor gaat. Door die drive en mijn optimisme bereik ik vaak dingen waarvan mijn omgeving (zeker vooraf) zich afvraagt of het wel verstandig is. Altijd studeren naast een drukke baan gecombineerd met een actief privé leven is hier een goed voorbeeld van. Hierdoor word ik gedwongen om constant te prioriteren en dat is iets waar ik goed in ben.

Nooit meer fraude


In mijn werk staat het streven naar zorgeloos en veilig bankieren voor de klant op de eerste plaats. Mijn droom is dan ook dat onze klanten nooit meer worden getroffen door fraude! Om dit te bereiken zijn wij, als CFD, dag en nacht aan het werk om dit voor elkaar te krijgen. Maar ook onze klanten kunnen ons helpen, door heel voorzichtig om te gaan met persoonlijke gegevens. Geef geen pincode of digicode af en stuur geen digipas of betaalpas op. En wees voorzichtig met het verstrekken én bewaren van een kopie van je identiteitsbewijs. Voor dit laatste is er de KopieID app van Rijksoverheid, die voor een veilige kopie van een identiteitsbewijs zorgt.

En mocht je iets verdachts zien of horen bel je bank!
Laten we er samen voor zorgen dat bankieren nog veiliger wordt.

  • SNS Medewerker

11 reacties

Hallo Frank, leuk dat je je wens hebt opgeschreven en gedeeld met ons. Ik zie dat de afkorting van CFD staat voor Continuous Fraud Detection. Ik stel voor om dit te veranderen in Continu Fraude Detectie. Je kunt de zelfde afkorting blijven gebruiken en de Nederlandse benaming is toch eigenlijk heel gewoon? Verder zou het m.i. geen kwaad kunnen de adviezen die je geeft hoe om te gaan met pasjes, pincodes, identiteitsbewijzen, vaker te herhalen. Bijvoorbeeld op ieder dagafschrift, op een vast blokje op de SNS-webpagina's, etc. Ik weet wel dat iedereen zegt dat ze die regels kennen, maar toch handelt iedereen er nog niet naar. Dus herhaling van de boodschap lijkt mij noodzakelijk (hoe vervelend het ook voor sommigen overkomt).
Verder wens ik je succes in je functie en hoop datjullie afdeling ooit eens ophoudt te bestaan ;)
Hoi Frank,
dank voor je wens.
Leuk dat we nu ook invulling kunnen geven aan CFD (NL versie svp). Alhoewel invulling? Eigenlijk vertel je alleen maar dat het bestaat en dat je daar werkt.
Mij lijkt het interessant toch wat meer over je werk te lezen. Ik begrijp dat je je liever niet in de keuken laat kijken, maar je weet hoe populair kookprogramma's zijn tegenwoordig. Dus een tipje van de sluier oplichten moet toch haast kunnen (ik begreep eigenlijk dat je niet zo bang aangelegd bent, dus wat let je?).
De "tip" van Blacktomcat lijkt mij ook zinvol (voorlichting op/ in MijnSNS (of waar dan ook).
Wat ik me ook afvraag is wat de bank zelf doet voor preventie (je vraagt de klant wat te doen, maar ..) en wat doet de SFD daar dan zoal.
Laat nog weer van je horen.
Groet,
Ben :cool:
PS (mijn ding) Ik kan mijn bericht niet meer bewerken/aanvullen, dus dan maar op deze wijze.
Ik zie dat je op je profielfoto iets enthousiast omhoog houdt / laat zien. Maar wat is dat?
Ps 2 Hoelang werk je al bij CFD?
Ps 3 Wat vind je er van de de SNS mailtjes aan de klant stuurt met een link er in? Is het niet veel veiliger voor de klant, om dat niet meer te doen?
Ps 4 Sorry voor het fout schrijven van je afdeling in mijn eerste bijdrage, bijna onderaan. Het moet natuurlijk niet SFD zijn maar CFD!
Frank, ook ik zou wel eens wat meer willen weten wat voor processen jullie allemaal hebben draaien. Details ga je (en moet je) niet geven.

Ben b.v. benieuwd of jullie persoonlijke betaalprofielen bijhouden en afwijkende transacties vlaggen.

Groet,

Erik

P.S.
Ben je weet toch hoe je een profiel foto moet vergroten. Frank steekt zijn optimisme omhoog. Misschien moet je in deze internet wereld wel optimist blijven om met de kraan open te dweilen.
eRik19 schreef:

............ Misschien moet je in deze internet wereld wel optimist blijven om met de kraan open te dweilen.


Ligt eraan wat er uit de kraan komt............

Dus als ik een met KopieID gedeeltelijk zwartgemaakte kopie van mijn ID opstuur naar de SNS als er weer eens iets gewijzigd moet worden, is dat acceptabel? Sowieso, waarom eist de bank nog zoveel papieren formulieren waar een kopie ID bij moet zitten?
Hoi ReinoutS,

Bij nieuwe klanten zijn we door de Wet identificatieplicht bij Dienstverlening (Wid) verplicht je identiteit vast te stellen. Daarom hebben we een kopie van een identiteitsbewijs nodig waarop geen gegevens zijn zwartgemaakt of verwijderd. Alle gegevens op het document moeten goed leesbaar zijn, ook de foto, de handtekening en het burgerservicenummer (BSN). Dit proces verschilt van een wijziging of een aanvraag die door een geïdentificeerde klant wordt gedaan. We controleren altijd of de klant zelf de opdracht geeft voor een wijziging. Als het serviceproces of een aanvraag van een bestaande klant niet digitaal ondertekend kan worden, dan vragen we meestal een kopie van een identiteitsbewijs mee te sturen. De gegevens op het document moeten goed leesbaar zijn, ook de handtekening. Alleen het BSN en de foto mag je doorstrepen.
Waarom wordt het BSN nummer van de klant bij betalingen met iDIN doorgegeven aan de ontvanger. Als ik een copy van mijn identiteitskaart moet doorgeven streep ik altijd mijn BSN nummer door omdat niemand buiten de belastingdienst hier wat mee te maken heeft.
Eén en ander gezien op de SNS-bank site.

Welke gegevens geeft iDIN door?

Een organisatie kan om 1 of meer van deze gegevens vragen:
•voorletter(s)
•achternaam
•woonadres
•BSN
•leeftijd
•geboortedatum
•geslacht

Dit werkt toch ook fraude in de hand of zie ik dat verkeerd?
Hoi buijtwin,

Net als bij internetbankieren en betalen met iDEAL, word je met iDIN omgeleid naar een beveiligde inlogpagina van je bank. Je voert je toegangscodes alleen in op de beveiligde inlogpagina, met het webadres (URL) van je eigen bank en met een groen hangslotje dat is gekoppeld aan de naam van de bank. Je toegangscodes belanden niet bij andere organisaties, je gebruikt ze alleen bij je eigen bank. Hier lees je meer over veilig bankieren. We verstrekken alleen persoonsgegevens aan een organisatie als je hier zelf opdracht voor geeft. Het gaat dan om 1 of meer van de volgende gegevens: voorletter(s), achternaam, woonadres, leeftijdsindicatie (18 jaar of ouder), geboortedatum of geslacht. Je BSN kan alleen via het BSN-koppelregister van de overheid aan andere organisaties worden doorgegeven als je dat goedkeurt. Daardoor kan een BSN alleen worden doorgegeven aan organisaties die door de overheid tot het BSN-koppelregister worden toegelaten, zoals Belastingdienst. Hopelijk stel ik je met deze informatie gerust.
actualisatie formulier
kreeg van jullie een brief geblokkeerd is dit fraude
Goedemorgen marcelaco,

Welkom op onze community. Verstandig dat je dit vraagt, want de mail met het actualisatieformulier is een phishingmail. Deze mails zijn bedoeld om klanten hun gegevens te laten invullen. Heb je niets ingevuld? Dan mag je mail doorsturen naar: valse-email@sns.nl. Als je 'm al hebt verwijderd, dan is dat natuurlijk ook goed.

Graag wijs ik je op 2 topics, omdat dit je 1e bericht is op de community. In het topic Welkom op de community vind je meer informatie over SNS Community. In de Koffiekamer stellen de communityleden zichzelf voor. We zijn benieuwd wie jij bent :)

Reageer

    • :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)