SNS

Beantwoord

Bescherming tegen geld naar een "verkeerde" rekening overmaken?

  • 31 augustus 2015
  • 6 Reacties
  • 8602 Keer bekeken

Is het voor de SNS-bank niet handig om een soort beveiliging te hebben (preventief) waarbij je bijv. een pop-up krijgt als het rekeningnummer afwijkt van een eerder gebruikt rekeningnummer? Ik heb het wel eens meegemaakt dat ik geld naar een "verkeerde" rekening had gestort. In dit geval was het een rek. nr. van de SNS-bank zelf dus ik kreeg het erg snel weer terug gestort. Ik kan mij ook voorstellen dat er "gevallen" voorkomen dat dit allemaal niet zo soepel verloopt.

Misschien hebben andere leden hier ideeën om een vorm van "bescherming" in te laten bouwen in het systeem of hier behoefte aan?
icon

Beste antwoord door Dennis 3 november 2017, 13:36

In de mobiele app zit sinds dit jaar een 'Adresboekcheck' om je te waarschuwen voor verkeerde overboekingen. Je krijgt een melding als een contactpersoon langer dan 15 maanden niet is gebruikt en kunt dan direct controleren of het rekeningnummer nog klopt. Daarnaast verwachten we dit jaar de IBAN-Naam check in te voeren in mobiel- en internetbankieren. Daarom sluit ik dit topic.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

6 reacties

Badge +1
Met de nieuwe IBAN nummers heb je al een bescherming tegen het omdraaien van twee cijfers of een cijfer 'te hoog' of 'te laag' intoetsen. Ik zou niet weten wat je meer zou willen beschermen.

Het is denk ik wel handig dat de gebruiker zorgvuldig zijn adresboek aanlegt en bijhoudt. Ik kijk zelf een nieuwe rekening altijd dubbel na en bij een volgende betaling haal ik het uit het adresboek.

Misschien kan een de SNS nog waarschuwen als je een afwijkende betaling naar een bekent nummer doet. Bv je betaalt altijd bedragen < 100,- naar een bepaalde rekening (zakgeld kinderen) en dan wordt er ineens 2000,- over gemaakt...

Wat wel handig is, is dat de SNS (alle banken samen) lijsten van verdachte rekeningen aanleggen, net zoals virusscanners doen met verdachte domeinnamen/ip adressen, om de klant te waarschuwen of die overboeking wel zo bedoelt is. Dit zou ook een extra bescherming kunnen geven tegen de 'man-in-the-middle' aanval met injectie van extra transacties.

Sjaakie93, als ik je niet goed begrepen heb kom met een voorbeeld.
Dag Erik, dat wist ik niet van die bescherming van het omdraaien. Dat van het adresboek is inderdaad een goede tip. Die laatste opmerking vind ik uitermate scherp. Misschien inderdaad een erg goed plan!
Badge +1
Even ter lering ende vermaek. Burger service nummers en 9/10 cijferige banknummers kunnen allemaal met de 11-proef gecontroleerd worden, deze is speciaal bedacht voor veelvoorkomende fouten, ook op school het bewijs gezien. Voor IBAN wordt een andere controle gedaan, de eigenschappen weet ik niet, maar omdat 97 een priemgetal is en bijna gelijke is aan 100, lijkt het een goede bescherming tegen omdraaien enz.
Creditcard nummers gebruiken Luhn
Badge +1
Goedemorgen heren,

Naast de extra bescherming door het intreden van IBAN worden betalingen bij de verwerking gescreend door het systeem Norkom. Dit systeem kijkt bijvoorbeeld naar afwijkende patronen en deze ontwikkelen we de komende jaren door ter behoeve van de 'betaalveiligheid'.

Er is dus zeker aandacht voor, er is zelfs een speciale afdeling binnen SNS die hiermee bezig is 🙂.
Badge +1
Goedemorgen heren,

Naast de extra bescherming door het intreden van IBAN worden betalingen bij de verwerking gescreend door het systeem Norkom. Dit systeem kijkt bijvoorbeeld naar afwijkende patronen en deze ontwikkelen we de komende jaren door ter behoeve van de 'betaalveiligheid'.

Er is dus zeker aandacht voor, er is zelfs een speciale afdeling binnen SNS die hiermee bezig is 🙂.

Ha Tibor, leuk dat je die naam noemt. Ik denk dat het Norkom systeem van Norkom Technologies is en sinds 2011 is dat weer van Bea Systems. Het geeft me veel vertrouwen dat ik nu kan aannemen dat niet alleen een speciale afdeling binnen de SNS hiermee bezig is maar ook in de UK en USA, en dat geheel gratis.
In de mobiele app zit sinds dit jaar een 'Adresboekcheck' om je te waarschuwen voor verkeerde overboekingen. Je krijgt een melding als een contactpersoon langer dan 15 maanden niet is gebruikt en kunt dan direct controleren of het rekeningnummer nog klopt. Daarnaast verwachten we dit jaar de IBAN-Naam check in te voeren in mobiel- en internetbankieren. Daarom sluit ik dit topic.