SNS

Beantwoord

Een geweigerde ingeplande opdracht opnieuw aanbieden

  • 29 juli 2014
  • 15 Reacties
  • 12631 Keer bekeken

Beste leden,

gisteren kwam ik erachter dat het helaas niet mogelijk is een opdracht in te plannen indien het saldo ontoereikend is.
Feit is dat ik meerdere bankrekeningen heb ( bedrijfs- en priverekening). Aangezien ik geen prive zaken van de zakelijke rekening wil betalen maak ik een bedrag van de bedrijfsrekening naar prive over, en betaal hier dan van.
Gisterenavond wilde ik een betaling doen maar was het saldo op de prive rekening niet toereikend. Ik heb toen een opdracht ingepland zodat het geld vandaag op mijn rekening zou staan. Ook heb ik via mijnsns de betalingen ingepland, met uitvoerdatum vandaag.

Vanochtend zag ik dat de betaling geweigerd zijn wegens onvoldoende saldo, terwijl er om 10u ruim voldoende saldo op de rekening stond. Gevolg is dat ik de betaling opnieuw moet aanbieden met de digipas  (welke ik helaas niet bij heb ) en de rekeningen dus een dag later betaald worden.

Is het ook mogelijk dat een betaling automatisch een tweede keer ( later op de dag ) wordt aangeboden indien het saldo ontoereikend is? 
icon

Beste antwoord door Jelmer 29 augustus 2014, 16:09

Beste leden,

gisteren kwam ik erachter dat het helaas niet mogelijk is een opdracht in te plannen indien het saldo ontoereikend is.
Feit is dat ik meerdere bankrekeningen heb ( bedrijfs- en priverekening). Aangezien ik geen prive zaken van de zakelijke rekening wil betalen maak ik een bedrag van de bedrijfsrekening naar prive over, en betaal hier dan van.
Gisterenavond wilde ik een betaling doen maar was het saldo op de prive rekening niet toereikend. Ik heb toen een opdracht ingepland zodat het geld vandaag op mijn rekening zou staan. Ook heb ik via mijnsns de betalingen ingepland, met uitvoerdatum vandaag.

Vanochtend zag ik dat de betaling geweigerd zijn wegens onvoldoende saldo, terwijl er om 10u ruim voldoende saldo op de rekening stond. Gevolg is dat ik de betaling opnieuw moet aanbieden met de digipas  (welke ik helaas niet bij heb ) en de rekeningen dus een dag later betaald worden.

Is het ook mogelijk dat een betaling automatisch een tweede keer ( later op de dag ) wordt aangeboden indien het saldo ontoereikend is? 


Hi MichelR,

De vakspecialisten hebben gekeken naar je suggestie. Ze geven aan dat dit in de praktijk niet uitvoerbaar is. Het aantal betalingen dat voor de tweede keer geweigerd wordt, zou te veel zijn en daarmee niet wenselijk. Echter hebben we hier wel aan gedacht, onze oplossing is de functie: 'automatisch aanvullen'.

Je zou de functie 'automatische aanvullen' vanuit de zakelijke rekening in kunnen stellen. Bij saldo lager dan € … wordt het saldo van de betaalrekening dan automatisch aangevuld.
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Beste MichelR,

Mijn ervaring is dat ingeplande opdrachten (voor een dag na vandaag) al in de nacht rond 02:00 uur worden uitgevoerd. Waarschijnlijk omdat dan de banksystemen minder druk zijn met de transacties die gedurende kantoortijden van andere banken binnenkomen.

De controle op saldo gebeurt op het moment dat de ingeplande opdracht wordt uitgevoerd. Iedere opdracht wordt op zichzelf beoordeeld. Als het saldo op dat moment ontoereikend is, wordt de overboeking geweigerd.

Ook al komt er later die dag voldoende geld bij vanaf een externe rekening (dat gebeurt pas op zijn vroegst om 8:00 uur wanneer de externe overboekingen worden aangeboden via het interbancaire systeem aan de systemen van SNS).

Zelfs al komt er via een andere interne overboeking binnen SNS 1 minuut later geld bij op de bewuste rekening, dan is dat te laat.

Dit is iets om voortdurend rekening mee te houden. Bijvoorbeeld als je een groot bedrag wilt overmaken voor de aanschaf van bijvoorbeeld een auto. Het geld komt dan meestal van een spaarrekening, maar moet eerst worden overgeboekt naar de betaalrekening, voordat het naar de verkoper kan worden overgemaakt. Als je beide opdrachten tegelijk autoriseert met je digipas en verstuurt, dan is er een kans van 50% dat eerst de opdracht naar de verkoper wordt afgewikkeld (en geweigerd wegens onvoldoende saldo) en pas daarna de overboeking van je spaarrekening naar de betaalrekening.

Het zou inderdaad een goede service zijn van SNS bank, als ingeplande opdrachten die gedurende de nacht geweigerd worden wegens ontoereikend saldo, automatisch opnieuw worden aangeboden rond 13:00 uur (ruim op tijd om nog op dezelfde dag verwerkt te worden bij de ontvangende bank). Opdrachten die direct uitgevoerd dienen te worden, maar worden geweigerd wegens onvoldoende saldo, kunnen in de regel na enkele minuten automatisch eenmalig opnieuw worden aangeboden.

Kan dit op de SNS community wensenlijst worden gezet?

Groeten,
Stefan
Ik begrijp het ook wel ja. Ik weet dat bij bijvoorbeeld de rabobank de opdracht wordt uitgesteld en later nog eens geprobeerd. 
Inderdaad dus iets voor op de wensenlijst
Ik heb geen betaalrekening bij SNS, maar ik ben eens gaan kijken hoe het bij ING gaat?

Hoe kan ik geld overmaken naar een andere eigen Betaalrekening van de ING?
Er zijn verschillende mogelijkheden, ik noem er een:
• Via Mijn ING (internetbankieren)
Met Mijn ING maakt u snel geld over tussen uw rekeningen, ook van uw spaarrekeningen van de ING. Ga hiervoor in Mijn ING naar ‘Overschrijven’ en selecteer bij ‘Nieuwe overschrijving’ de rekening waar het om gaat . Vul vervolgens de gevraagde velden in. Uw opdracht is vaak binnen enkele seconden verwerkt.

Zo gaat het bij een normale bank en zo zou het ook bij SNS moeten gaan!
Pela, ik denk dat het zo bij iedere bank gaat..

In dit topic gaat het erom wat er gebeurd als er ten tijde van het inplannen onvoldoende saldo op de rekening staat doordat een creditboeking nog onderweg is.
Dank u vriendelijk, dat begrijp ik, maar een creditboeking duurt toch maar enkele seconden en daarna gaat u inplannen.
Ik vind dit een interessant onderwerp.
Als je een boeking tussen 2 bankrekeningen bij dezelfde bank maakt duurt dit inderdaad maar een paar seconden.
Maar je echter vanuit  een andere bank een bedrag over (zeker als dit na 17u is) dan duurt het tot de volgende dag voordat het geld erop staat.

Ter info: http://www.geld.nl/sparen/service/geld-overmaken-naar-andere-bank
Dank u vriendelijk voor de toelichting, ik heb geen betaalrekening bij SNS, maar ik zal er rekening mee houden als ik een overboeking van de spaarrekening naar betaalrekening {ING} ga doen.
Beste leden,

gisteren kwam ik erachter dat het helaas niet mogelijk is een opdracht in te plannen indien het saldo ontoereikend is.
Feit is dat ik meerdere bankrekeningen heb ( bedrijfs- en priverekening). Aangezien ik geen prive zaken van de zakelijke rekening wil betalen maak ik een bedrag van de bedrijfsrekening naar prive over, en betaal hier dan van.
Gisterenavond wilde ik een betaling doen maar was het saldo op de prive rekening niet toereikend. Ik heb toen een opdracht ingepland zodat het geld vandaag op mijn rekening zou staan. Ook heb ik via mijnsns de betalingen ingepland, met uitvoerdatum vandaag.

Vanochtend zag ik dat de betaling geweigerd zijn wegens onvoldoende saldo, terwijl er om 10u ruim voldoende saldo op de rekening stond. Gevolg is dat ik de betaling opnieuw moet aanbieden met de digipas  (welke ik helaas niet bij heb ) en de rekeningen dus een dag later betaald worden.

Is het ook mogelijk dat een betaling automatisch een tweede keer ( later op de dag ) wordt aangeboden indien het saldo ontoereikend is? 


Hi MichelR,

Goed punt dat je aandraagt! Het is momenteel nog niet mogelijk een geweigerde ingeplande betaling opnieuw aan te bieden. Ik begrijp dat het extra vervelend is als er later op de dag wel voldoende saldo op de rekening staat en je de betaling handmatig moet uitvoeren.

@Stefan, bedankt voor je heldere toelichting. Dit ga ik zeker op onze wensenlijst zetten. :D

Ik kom hier nog terug!
Het lijkt er dus op dat een bank niet met dag of uur werkt, maar met een "tijdslijn" (like Facebook). Alles wat na "dit moment" komt wordt hierdoor beïnvloedt!
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Badge +1
Het lijkt er dus op dat een bank niet met dag of uur werkt, maar met een "tijdslijn" (like Facebook). Alles wat na "dit moment" komt wordt hierdoor beïnvloedt!
Groet,
Ben 🆒


Hi Ben,
Dit is inderdaad een mooie metafoor. Bedankt! 🆒
Groeten,
Stefan
Het lijkt er dus op dat een bank niet met dag of uur werkt, maar met een "tijdslijn" (like Facebook). Alles wat na "dit moment" komt wordt hierdoor beïnvloedt!
Groet,
Ben 🆒


Hi Ben,
Dit is inderdaad een mooie metafoor. Bedankt! 🆒
Groeten,
Stefan

:)
Groet,
Ben :)
Badge +1
Hi Ben,

Het is inderdaad een mooi metafoor, dat we kunnen gebruiken om het betalingsverkeer uit te leggen 😃.
En als de bank (lees SNS) eerst 's-nachts de credit-boekingen op een rekening afhandelt en pas daarna de debit-boekingen?
In het geval van MichelR zou dan eerst het geld op zijn privé rekening zijn bijgestort en daarna pas de overboeking naar een externe rekening zijn uitgevoerd.
SNS: is dit misschien een oplossing?
Hi Blacktomcat,

Ik vind dat een goede suggestie. Een dergelijke wijziging zou in samenwerking met andere banken en partijen moeten plaatsvinden.
Het idee om geplande overschrijvingen meerdere keren per dag te proberen, lijkt mij gemakkelijker te realiseren. Dit is een functionaliteit die wij namelijk zelf kunnen invoeren. Zoals Olaf aangaf, is dit op de wensenlijst gezet. Ik hoop snel hier meer over te horen.
Beste leden,

gisteren kwam ik erachter dat het helaas niet mogelijk is een opdracht in te plannen indien het saldo ontoereikend is.
Feit is dat ik meerdere bankrekeningen heb ( bedrijfs- en priverekening). Aangezien ik geen prive zaken van de zakelijke rekening wil betalen maak ik een bedrag van de bedrijfsrekening naar prive over, en betaal hier dan van.
Gisterenavond wilde ik een betaling doen maar was het saldo op de prive rekening niet toereikend. Ik heb toen een opdracht ingepland zodat het geld vandaag op mijn rekening zou staan. Ook heb ik via mijnsns de betalingen ingepland, met uitvoerdatum vandaag.

Vanochtend zag ik dat de betaling geweigerd zijn wegens onvoldoende saldo, terwijl er om 10u ruim voldoende saldo op de rekening stond. Gevolg is dat ik de betaling opnieuw moet aanbieden met de digipas  (welke ik helaas niet bij heb ) en de rekeningen dus een dag later betaald worden.

Is het ook mogelijk dat een betaling automatisch een tweede keer ( later op de dag ) wordt aangeboden indien het saldo ontoereikend is? 


Hi MichelR,

De vakspecialisten hebben gekeken naar je suggestie. Ze geven aan dat dit in de praktijk niet uitvoerbaar is. Het aantal betalingen dat voor de tweede keer geweigerd wordt, zou te veel zijn en daarmee niet wenselijk. Echter hebben we hier wel aan gedacht, onze oplossing is de functie: 'automatisch aanvullen'.

Je zou de functie 'automatische aanvullen' vanuit de zakelijke rekening in kunnen stellen. Bij saldo lager dan € … wordt het saldo van de betaalrekening dan automatisch aangevuld.