SNS

Beantwoord

Waarom kan ik het wachtwoord van mijn digicode niet wijzigen met mijn digipas?

  • 18 oktober 2016
  • 16 Reacties
  • 12428 Keer bekeken

Badge
Ik heb het wachtwoord van mijn digicode gewijzigd, maar ik ben hem vergeten:P.

Dus ik had maar ingelogd met mijn digipas, om daarmee het wachtwoord van mijn digicode te wijzigen.
Maar daarvoor had ik alsnog het wachtwoord van mijn digicode nodig...
In plaats daarvan krijg ik nu een brief thuisgestuurd met een nieuw wachtwoord, en moet ik dus een aantal dagen inloggen met mijn digipas ipv digicode.
Is dat normaal?
Ik vind het iig niet handig. Mijn wens is dus dat ik het wachtwoord van mijn digicode kan wijzigen met mijn digipas als ik mijn wachtwoord niet meer weet.

Tweede puntje:
Mijn digicode blokkeert nadat ik drie keer mijn wachtwoord verkeerd invul voor een hele dag.
Hartstikke veilig, en goed dat dat gebeurt.
Maar ik zou ook graag willen dat ik dit ongedaan kan maken via mijn digipas.

Gerard
icon

Beste antwoord door Jeroendv SNS 26 oktober 2016, 11:05

Goedemorgen Gerard,

Inmiddels heb ik een reactie gekregen van onze specialisten. Ze geven aan dat het huidige proces in samenspraak met Informatie Beveiliging is opgezet. Op dit moment zijn er geen plannen om dit aan te passen. Mogelijk kijken ze volgend jaar opnieuw naar dit punt. Dit punt komt op de wensenlijst.
Bekijk origineel

16 reacties

Hoi buitenhuisg,

Het vergeten van je wachtwoord overkomt de beste 🙂 Om het wachtwoord te wijzigen heb je inderdaad het oude wachtwoord nodig. Op die manier kan iemand anders je wachtwoord niet wijzigen als je bent vergeten om uit te loggen.

Waarom je de digipas niet kunt gebruiken om te verifiëren dat jij het bent, is een hele goede vraag. Daarom stuur ik deze vraag door naar de productmanager. Zodra ik een antwoord krijg, hoor je het.
Badge
Hoi Jan,

Dankjewel voor de uitleg. ik snap nu dat het komt omdat op deze manier niemand je wachtwoord kan wijzigen als je bent vergeten uit te loggen met je digipas.

Maar dan zou ik alsnog willen dat ik mijn wachtwoord kan wijzigen met mijn digipas, dan vind ik het prima dat ik nog een tweede keer mijn digipas moet gebruiken om te bevestigen dat ik mijn wachtwoord wil wijzigen.

ps
Ik zie dat je dit topic heb verplaats naar vragen, maar eigenlijk is dit een wens, want ik weet dat het niet kan maar ik wil dat het wel kan. Maar daar kon ik hem niet zelf inzetten..
Precies, ik snap je punt. Je hoort snel waarom we hiervoor hebben gekozen. Ik wacht het antwoord van de productmanager af, daarna kan ik ‘m alsnog naar de wensenlijst verplaatsen.
Badge
Bedankt Jan!:)
Goedemorgen Gerard,

Inmiddels heb ik een reactie gekregen van onze specialisten. Ze geven aan dat het huidige proces in samenspraak met Informatie Beveiliging is opgezet. Op dit moment zijn er geen plannen om dit aan te passen. Mogelijk kijken ze volgend jaar opnieuw naar dit punt. Dit punt komt op de wensenlijst.
Jammer, volgens kan je hier veel inventiever en gebruikersvriendelijker mee omgaan. Bijvoorbeeld zoals Gerard al aangeeft. De huidige procedure, vooral dat dit via de post gaat, klinkt mij als heel omslachtig, duur, arbeidsintensief en niet gebruikersvriendelijk. Er zijn toch al jaren voor deze procedure meerdere 'best practises' welke veilig zijn en zo te implementeren/over te nemen zijn?
Hoi Olaf,

Vanwege veiligheidsredenen versturen we het wachtwoord per post. Mochten hier wijzigingen in plaatsvinden, dan melden we dat op de community.
er is iets fout gegaan bij het veranderen van mijn wachtwoord, kan gebeuren ik ben ook maar een mens.
nu kan ik niet meer inloggen met naam en wachtwoord, dus log ik in met de digipass in de hoop het te kunnen herstellen , en ja hoor hier kan ik bij instellingen mijn gebruikersnaam en wachtwoord aanpassen. mis dus mooi niet om dit aan te passen moet je de juiste gegevens hebben ook als je bent ingelogd, dit is pure waanzin, ongeveer hetzelfde als je huis ingaan door de achterdeur en dan de voordeur niet kunt openen. vele malen gebeld de enige oplossing die men kan bieden is een nieuw wachtwoord via de post opsturen. maar om deze tijd zit ik in Spanje te na zomeren en heeft het opsturen per post dus geen zin. per email opsturen hebben ze bij de sns nog niet van gehoord ze lopen enkele jaren achter, ook had men iets kunnen regelen om via mijnoverheid.nl contact met de klanten te onderhouden maar zelfs dat lukt niet. de laatste keer dat ik belde kreeg ik weer te horen dat ik een nieuw wachtwoord per post kan ontvangen en dat dat de enige manier is, en dat ik het maar weer eens moest proberen en verder een prettig weekeinde gewenst. dit is bij de konijnen af mijn geld staat op de bank de bank profiteert daarvan en ik krijg geen rente alleen wordt ja maar afgeblaft en heb ik nog geen nieuw wachtwoord. als dit zo moet zoek ik wel een andere bank.
Hoi Cobes,

Wat balen dat het niet lukt om je inloggegevens aan te passen. Als je inlogt in Mijn SNS, dan kun je inderdaad het wachtwoord van je digicode aanpassen. Vanwege veiligheidsredenen kan dit alleen als je het wachtwoord weet en deze wil veranderen. Ben je het wachtwoord vergeten? Dan is de enige optie om een nieuw wachtwoord aan te vragen. We vinden het niet veilig om een wachtwoord per mail te sturen, daarom kun je deze alleen per post ontvangen. Uit je verhaal maak ik op dat je de digipas bij je hebt, kun je daarmee uit de voeten totdat je weer in Nederland bent?
Een hoop negatief commentaar, maar hij is zelf degene die de fout begaat! Kan de bank niet anders dan gelijk geven, safety first.

Email-accounts worden bij duizenden gehackt, dus inderdaad niet via deze weg wachtwoorden versturen.
Een hoop negatief commentaar, maar hij is zelf degene die de fout begaat! Kan de bank niet anders dan gelijk geven, safety first.

Email-accounts worden bij duizenden gehackt, dus inderdaad niet via deze weg wachtwoorden versturen.

Sorry dat ik dit zeg, maar ik vind dit zo achterhaald. Wie zegt dat jouw wachtwoord via de post een veilige manier is? Dan nog: deze persoon zit in het buitenland. Wat ik liever zou zien is dat je via je mobiel de reset-code binnenkrijgt bij "dit soort acties". De belastingdienst doet dit ook bij Digi-D en dit vind ik zelf één van de betere methodes of iemand moet in het bezit zijn van je mobiel.

Daarnaast vind ik dat je de keuze moet hebben om het wachtwoord via de e-mail te ontvangen. De gevolgen zijn echter voor jou als rekeninghouder. Er zijn nog heel veel bedrijven die hun wachtwoorden via de post sturen, maar om nu te zeggen dat dit de beste oplossing is wanneer de brief niet aangetekend binnenkomt..nee, daar ben ik het helaas niet helemaal mee eens.
***
ik weet wel dat het beter kan veel mail gehad van Linda vooral met de vraag of wij willen melden of er zaken zijn die beter kunnen. leuke bezigheidstherapie maar we hebben er niks aan.
op de site staat ook ¨gebruikersnaam kwijt in het buitenland bel effie¨ heeft dus weinig zin
het is makkelijk een fout te maken met het invullen van een wachtwoord omdat je niet kunt controleren wat je hebt in getypt, en daarna is de fout dus ook niet meer te herstellen zonder tussenkomst van de sns ik kom dus wel binnen( anders kon ik hier ook niet reageren) maar ik kan niet mijn wachtwoord aan passen, men had dit ook zo kunnen regelen dat ik in plaats van het oude wachtwoord een code uit de digipass had kunnen invullen, wel binnen mogen met de digipass en niet je w.w. mogen veranderen zoals eerder al gemeld door de achterdeur je huis in gaan maar de voordeur niet mogen openen.

ik vind het prima zoek het maar uit ik ga gewoon naar een andere bank die wel normaal kan reageren en ook normaal de wensen van zijn klant vervult, ik ben gelukkig overal welkom.
u zijt gegroet.
***

Zou ik trouwens niet een Catalaanse bank nemen, het rommelt daar nogal.

Dit zal trouwens mijn 2e en tevens laatste reactie zijn. Wil niet andere mensen "lastigvallen" met mijn "domme" commentaar.....
Reputatie 2
Badge +1
Een wachtwoordherstelprocedure voor je digicode via de digipas lijkt me veel veiliger dan een wachtwoord toezenden via post of e-mail. Beide kanalen zijn onbeveiligd en dus een (onnodig) risico als de klant nog de beschikking heeft over de mogelijkheid om in te loggen met de digipas.

Ik ben het dus met cobes eens dat het vreemd is dat je de oude digicode nodig hebt om je digicode te kunnen wijzigen als je toch al via de digipas bent ingelogd.

Daarom pleit ik voor een herstelprocedure om je digicode te kunnen resetten via de digipas (selfservice). Ik kan me voorstellen dat dit ook kostenbesparend werkt voor SNS.
Badge +2
Goedemorgen,

Om de sfeer op de community vriendelijk te houden, heb ik de berichten van stoerebink en cobes aangepast.

@cobes We zien je natuurlijk liever niet vertrekken, maar je bent vrij om een bank te kiezen die aansluit bij je wensen. Als je hulp nodig hebt met het aanvragen van een nieuw wachtwoord per post, dan sta ik voor je klaar.

@stoerebink Wat mij betreft val je niemand lastig en ik vind het jammer als je de community verlaat. Dit is een forum waarop we met respect met elkaar in gesprek gaan. We willen de toon vriendelijk houden en daarom heb ik enkele berichten aangepast. Als je besluit om niet meer van je te laten horen, dan wens ik je het beste. Bedankt voor je korte maar krachtige bijdrage.
@Marijke Je hebt gelijk had ik waarschijnlijk ook gedaan als ik jou positie was.
maar het is nu eenmaal gewoon Jammer dat de SNS doet wat zij leuk en goed vinden, terwijl aan de andere kant met mails en praat clubjes net wordt gedaan alsof wij inspraak hebben.
het blijk nu wel weer duidelijk dat dit niet zo is, ik had steeds de gedachte dat de SNS een goede bank was ik heb meerdere banken waar mijn geld op is verdeeld en daarvan is de SNS de duurste vandaar dat het mij dubbel tegen valt. want waar ter wereld ik ook ben als ik een wachtwoord nodig ben behoor ik hem daar dan ook te krijgen, en niet even naar Nederland te vliegen om een paswoord op te halen. toevallig had ik mijn digipass bij mij anders had ik dat wel moeten doen.

het enige wat ik nog kan zeggen hier over is: ga zo door SNS en er worden vanzelf meer klanten wakker we leven in 2017 en niet meer in 2000.

p.s. ik reken jou dit niet persoonlijk aan natuurlijk.

Reageer