SNS

Beantwoord

Wanneer komt contactloos betalen en kun je het zelf uit- of aanzetten?

  • 12 april 2014
  • 139 Reacties
  • 56427 Keer bekeken

Goede dag,

Ik kom van de ABN AMRO vandaan, en moet eerlijk zeggen dat alles mij meevalt :D
Ik mis op dit moment geen enkele dingen, die ik bij de ABN AMRO wel had.
Misschien mis ik toch 1 klein dingetje, en dat is contactloos betalen waar ik veel gebruik van maakte.
Gaat dit nog op korte termijn nog komen? 

Groet,
Kci 
icon

Beste antwoord door esanders 8 december 2014, 09:02

Ingehaald door eigen succes…
We waren voornemens om in januari te starten met het uitgeven van contacloze chips in de passen met nieuw pasdesign. Maar door het succes van de campagne met Bennie (al gestemd op de Gouden Loeki?) zijn de passen zonder contactloos betalen heel hard gegaan. Daarom hebben we vorige week moeten besluiten nu al te starten met het uitgeven van passen waarmee je contactloos kan betalen.
Dat betekent dat alle reguliere SNS Wereldpassen nu voorzien worden van een contactloze chip en het logo van contactloos op de achterkant. Dit geldt nog niet voor SNS Persoonlijke passen (maar ik check nog even wanneer die over gaan op contactloos).

Voordat iedereen nu opeens zegt dat z’n huidige pas stuk is om op die manier in het bezit te komen van contactloos: niet nodig! In januari introduceren we nieuwe passen (nieuw pasontwerp) en gaan we in het jaar 2015 alle klanten die actief gebruik maken van de SNS Wereldpas een nieuwe sturen. Dat proberen we voor het grootste deel al voor de zomer af te ronden.

Dus nog even geduld en dan heeft iedereen straks een blinkende nieuwe SNS pas in huis mét contactloos betalen!
Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

139 reacties

Hoi KCI@SNS,
Welkom in de SNS community.
Contactloos betalen staat op het lijstje van de SNS om in te voeren. Wanneer??
Via "zoeken" (rechtsboven een pagina) kun je vinden waar hier zoal over is gesproken.
Tik bijv. "contactloos betalen" of "NFC" in en je krijgt o.a. deze link 
Groet,
Ben 🆒
PS Buiten "kantooruren" is hier geen moderator van de SNS aanwezig, wel medeklanten dus.
Hoi BigBen,

Bedankt voor je snelle reactie, ook op zondag :)
Ik ben weer een stuk wijzer geworden. 

Groetjes
Hallo KCI@SNS,

Allereerst welkom op SNS Community 🙂. Leuk dat je hier een kijkje neemt.

Zoals Ben aangeeft, is er inderdaad al meer over dit topic gesproken. Mocht je na het lezen van het topic 'Wanneer kan ik betalen met NFC chip?' nog vragen hebben, dan hoor ik het graag.

Hopelijk zien we je vaker op de community. Misschien is het ook leuk om het topic 'Nieuw? Lees dit eerst!' eens door te lezen.
Hoi BigBen,

Bedankt voor je snelle reactie, ook op zondag :)
Ik ben weer een stuk wijzer geworden. 

Groetjes

No problem. 
Daar is de community ook voor bedoeld!
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Goedemiddag,

Hierbij een korte update:

Contactloos pinnen wordt op dit moment getest door SNS Bank.
Onze klanten kunnen er naar verwachting vanaf dit najaar gebruik van maken.
Hoi Tibor,

Wat attent om mij hierover op de hoogte te houden. 
We wachten het af, en vooralsnog succes met deze ontwikkelingen. 

Groet,
Casey 
Reputatie 3
Badge +1
Goedemiddag,

Hierbij een korte update:

Contactloos pinnen wordt op dit moment getest door SNS Bank.
Onze klanten kunnen er naar verwachting vanaf dit najaar gebruik van maken.


Dat is goed nieuws Tibor!
Kun je - zodra dit bekend is - ook aangeven in welke vorm(en) dit aangeboden gaat worden? Wordt het een bankpas met contactloze functionaliteit, een virtuele bankpas in een NFC telefoon of misschien beide? :rolleyes:
Badge +1
Goedemorgen Casey en Stefan,

@Casey Graag gedaan en bedankt! :)

@Stefan In eerste instantie een contactloze betaalpas, gelijk aan ING en ABN. In de toekomst willen we dit ook aan de app toevoegen, maar dit is afhankelijk van een goede technische oplossing voor zowel IOS, Android en WindowsPhone.
Helaas is deze momenteel nog niet beschikbaar.
Goedemiddag,

Hierbij een korte update:

Contactloos pinnen wordt op dit moment getest door SNS Bank.
Onze klanten kunnen er naar verwachting vanaf dit najaar gebruik van maken.


Prima, goed zaak op één detail na.

Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dit direct aan te bieden met de mogelijkheid het "uit" te zetten.
Ik vind dat principieel onjuist. Standaard zou het "uit" moeten staan met de optie om het "Aan" te zetten.
Bij onverwachte zaken wil je toch geen schadeclaims? Je moet dus bewust weten dat er sprake is van een verandering van gebruik. Ervaringen met Dip&Go hebben mij uiterst wantrouwend gemaakt.....
Badge +1
Hoi Koos,

Ik begrijp heel goed jouw wantrouwen, gezien je ervaring met Dip & Go. Contactloos betalen zit nog in de testfase. Er valt nog niets te zeggen, of de mogelijkheid in eerste instantie uit staat en dat de functie moet worden aangezet, of juist andersom.
Hoi Koos,

Ik begrijp heel goed jouw wantrouwen, gezien je ervaring met Dip & Go. Contactloos betalen zit nog in de testfase. Er valt nog niets te zeggen, of de mogelijkheid in eerste instantie uit staat en dat de functie moet worden aangezet, of juist andersom.

Zet maar op de wensenlijst!
Ik ben het er wel mee eens om iets standaard UIT te zetten en de klant de mogelijkheid te geven om het AAN te zetten. Lijkt mij ook logischer; je biedt de klant iets aan en deze kan er wel of geen gebruik van maken (dus aan zetten of uit laten).
Groet,
Ben 🆒
Badge +1
Prima, goed zaak op één detail na.

Ik heb begrepen dat het de bedoeling is dit direct aan te bieden met de mogelijkheid het "uit" te zetten.
Ik vind dat principieel onjuist. Standaard zou het "uit" moeten staan met de optie om het "Aan" te zetten.
...


Goedemiddag,

We hebben antwoord ontvangen van de productontwikkelaars:

"Het is een keuze geweest om het aan te zetten. In de praktijk van één van de andere banken zet maar ongeveer 2 % van de klanten met een contactloze pas deze functionaliteit uit. Aanzetten vonden wij daarom een logischere keuze."
Reputatie 3
Badge +1
Goedemiddag,

We hebben antwoord ontvangen van de productontwikkelaars:

"Het is een keuze geweest om het aan te zetten. In de praktijk van één van de andere banken zet maar ongeveer 2 % van de klanten met een contactloze pas deze functionaliteit uit. Aanzetten vonden wij daarom een logischere keuze."


Hi Tibor,
Betekent dit dat de introductie nabij is? Is het dan ook mogelijk om mijn bestaande pas om te ruilen voor eentje met contactloze betaalmogelijkheid?
Groeten,
Stefan

"Het is een keuze geweest om het aan te zetten. In de praktijk van één van de andere banken zet maar ongeveer 2 % van de klanten met een contactloze pas deze functionaliteit uit. Aanzetten vonden wij daarom een logischere keuze."


Na alle discussies over wat je van een "normale" bank mag verwachten, vind ik dit wel een domper.
In plaats van de principiele keuze te maken, vinden we het aanzetten voor een nieuwe dienst te veel moeite. En dat alleen omdat een andere bank (niet normaal?)  met een statistiekje komt.

Bovendien is de redenering niet helemaal kloppend. Dat zou het pas zijn, wanneer bij een standaard UIT-stand 98 % van de mensen hem aanzet. Ik waag het te betwijfelen.....
Als het teveel moeite wordt geacht om het uit te zetten, zal dat ook het geval kunnen zijn met aanzetten.
Kortom, de argumentatie is zwak.
Onbedoelde schade door onbedoelde standaard AAN-stand kan veel groter zijn dan de moeite die het kost om hem AAN te zetten.
Reputatie 2
Badge

Goedemiddag,

We hebben antwoord ontvangen van de productontwikkelaars:

"Het is een keuze geweest om het aan te zetten. In de praktijk van één van de andere banken zet maar ongeveer 2 % van de klanten met een contactloze pas deze functionaliteit uit. Aanzetten vonden wij daarom een logischere keuze."


Als dit klopt misschien zit niemand er wel op te wachten. Ik ben er eigenlijk ook wel huiverig voor en zie weinig voordelen.
Badge +1
Hi Tibor,
Betekent dit dat de introductie nabij is? Is het dan ook mogelijk om mijn bestaande pas om te ruilen voor eentje met contactloze betaalmogelijkheid?
Groeten,
Stefan


Dit vraag ik voor je na Stefan 😉.
Na alle discussies over wat je van een "normale" bank mag verwachten, vind ik dit wel een domper.
In plaats van de principiele keuze te maken, vinden we het aanzetten voor een nieuwe dienst te veel moeite. En dat alleen omdat een andere bank (niet normaal?)  met een statistiekje komt.

Bovendien is de redenering niet helemaal kloppend. Dat zou het pas zijn, wanneer bij een standaard UIT-stand 98 % van de mensen hem aanzet. Ik waag het te betwijfelen.....
Als het teveel moeite wordt geacht om het uit te zetten, zal dat ook het geval kunnen zijn met aanzetten.
Kortom, de argumentatie is zwak.
Onbedoelde schade door onbedoelde standaard AAN-stand kan veel groter zijn dan de moeite die het kost om hem AAN te zetten.


Hi Koos,

Ik heb met onze Productmanager gesproken over jouw bezorgdheid, omtrent het automatisch aanzetten van contactloos betalen. Onbedoelde schade willen we uiteraard voorkomen. Je bent absoluut niet de enige die twijfels heeft bij het invoeren van contactloos betalen. Toch zien wij dit als het betalen van de toekomst. Daarom willen we iedereen ook direct die mogelijkheid bieden, zonder hiervoor een extra actie uit te voeren. Je kunt het zien als de voorganger van contactloos betalen, de chipknip, die ook standaard op de betaalpas werd geleverd. Om het risico te verkleinen, kun je maximaal € 25 contactloos betalen. Als alle kleine betalingen van onder de € 25 bij elkaar opgeteld boven de € 50 uitkomen, dan moet je je pincode opgeven. Het risico is dus maximaal € 50. Uit onderzoek is gebleken dat fraude met contactloos betalen 'zeer onrealistisch is'. Mocht je toch slachtoffer worden, dan betalen wij uiteraard de schade. Ik hoop met deze informatie je bezorgdheid een beetje weg te nemen.
Dit onderwerp is behoorlijk discutabel. 
Ik ben er ook voor dit soort nieuwe opties standaard "uit" te zetten, waardoor de klant die het wil gebruiken, het bewust "aan" kan / moet zetten. 
Het is een beetje het verhaal over Opt-in en opt-out die bij zeer veel onderwerpen is , werd en wordt gevoerd.
Volgens mij moet de basis funcionaliteit "aan" staan en alle andere zaken "uit", de klant heeft dan zelf de keuze.
Groet,
Ben 🆒
Reputatie 2
Ik ben blij dat men dit 'standaard aan' zet. PINNEN is toch standaard ook niet uitgezet op je pas? Contactloos betalen is gaaf en moet gewoon aan staan, natuurlijk moet je het wel UIT KUNNEN zetten.....

Maar goed.....misschien een generatiekloof met de 'NEE mensen'...?
Reputatie 3
Badge +1
Net als TheVMaster ben ik ook blij met deze nieuwe functionaliteit en mag het van mij 'standaard aan'. Ik maak al regelmatig gebruik van de mogelijkheid om contactloos te betalen (helaas nog niet met een SNS pas) en zie het risico niet dat de 'nee-mensen' hier aanhalen. Net als met het inmiddels vertrouwde pinnen en het contactloos betalen in het OV met de chipkaart (laatstgenoemde alleen maar contactloos) vind ik het raar als je deze basisfunctionaliteit eerst aan moet zetten voordat je deze kunt gebruiken.

Ik weet alleen niet of het iets met leeftijd of generatie te maken heeft dat ik ook tot de 'ja-mensen' behoor. Misschien ben ik wel altijd 'jong van geest' gebleven ;)
Wat mijzelf betreft, ik heb mijn betaalpas {Giromaatpas:)}, of Rabo WereldPas nooit bij, alleen als ik geld ga halen en dat is maar een of twee keer per maand.
Ik maak geen gebruik van een portemonnee of portefeuille, vandaar…………………. 🙂
Ik ben blij dat men dit 'standaard aan' zet. PINNEN is toch standaard ook niet uitgezet op je pas? Contactloos betalen is gaaf en moet gewoon aan staan, natuurlijk moet je het wel UIT KUNNEN zetten.....

Maar goed.....misschien een generatiekloof met de 'NEE mensen'...?


Pinnen staat standaard Uit. Pas na intoetsen van een pincode heb je hem aangezet, en dan nog maar voor één transactie.
Ik ben blij dat men dit 'standaard aan' zet. PINNEN is toch standaard ook niet uitgezet op je pas? Contactloos betalen is gaaf en moet gewoon aan staan, natuurlijk moet je het wel UIT KUNNEN zetten.....

Maar goed.....misschien een generatiekloof met de 'NEE mensen'...?

Ik vind het wel erg kort door de bocht om het te generaliseren naar een "generatie kloof". Volgens mij is het nog door niemand aangehaald dat het lastig, moeilijk, ingewikkeld of wat dan ook is, wat te herleiden zou zijn naar leeftijd.
Misschien is het jeugdige overmoed (onverantwoordelijk gedrag) dat alles maar moet kunnen?
Zo.
Groet,
Ben 🆒
PS Ik ga het zeker gebruiken als het mogelijk is.
:)
Wat mijzelf betreft, ik heb het ook gelezen, een ‘generatie kloof’, maar ik dacht laat gaan, laat gaan. Het jonge spul heeft geen respect meer voor de ouderdom, voor de wijze grijze oude mannen. Maar wij weten wel beter, wij hebben de goede en de slechte tijden meegemaakt, wij weten van de hoed en de rand, eg woar zeggen wij in Oost-Limburg…
Reputatie 2
Badge
Ik ben blij dat men dit 'standaard aan' zet. PINNEN is toch standaard ook niet uitgezet op je pas? Contactloos betalen is gaaf en moet gewoon aan staan, natuurlijk moet je het wel UIT KUNNEN zetten.....

Maar goed.....misschien een generatiekloof met de 'NEE mensen'...?


Dat pinnen standaard aan staat op een pinpas is misschien wel vanwege het feit dat het een pinpas is. Die functionaliteit zet je aan door de pas aan te vragen.

Contactloos betalen is een functionaliteit die niet noodzakelijkerwijs bij de pinpas hoort.  Als je dat standaard aanzet kan het zijn dat veel mensen niet op de hoogte zijn dat ze die funktionaliteid hebben. Funktionaliteit die misschien wel handig is maar ook nadelen kan hebben die men moet weten. Want voor sommige mensen is 50 best veel.

Ik ben misschien niet helemaal van jou generatie maar dat heeft als voordeel dat ik als sinds 1998 (jaja de vorige eeuw) met computers bezig ben, de laatst 18 jaar profesioneel. Dan heb je wel geleerd verder te kijken dan die leuke nieuwe funktionaliteit.

Verder is het misverstand dat oude mensen met computer angst allerlei vernieuwingen in de weg staan. Bijvoorbeeld de stemcomputer is naar de garage verwezen door een groep actieve computernerds die precies konden aangeven wat er fout mee was.

Ik ben trouwens geen nee mens. Ik weet er simpelweg nog niet genoeg van om er wat van te kunnen zeggen. Ik ga me er wel in verdiepen en als het me wat lijkt zet ik het wel aan.