SNS

Beantwoord

Zijn spaarpotten bij een gedeelde spaarrekening niet zichtbaar voor elkaar?

  • 8 maart 2015
  • 170 Reacties
  • 45072 Keer bekeken


Toon eerste bericht

170 reacties

Reputatie 4
Badge +3
Beste @Koos,

We kunnen nog lang discussiëren over de hypothetische situaties die je schetst. In dit topic heb ik het antwoord van SNS gegeven op de vraag over het inzien van gegevens bij een gezamenlijke rekening. De wens om informatie te delen kunnen wij aan de voorkant in Mijn SNS en de Mobiele app niet oplossen omdat de contractadministratie aan de achterkant in het backend systeem zit. Wat dit in relatie tot het financieel weerbaar maken van klanten ook is, mensen die geld hebben overgeboekt naar een verkeerd rekeningnummer helpen we graag. In de richtlijnen vertellen we wat ze zelf kunnen doen. Omdat de centrale vraag van dit topic is beantwoord, kunnen we volgens mij deze conversatie afronden. De manier waarop we klanten ondersteunen en ons inzetten om Nederland financieel gerust te maken, lees je terug in de uitkomsten van de Vertrouwensmonitor Banken 2018. Het volledige rapport lees je hier.
Ik snap dat dat niet in MijnSNS kan worden opgelost. Maar wat ik ook snap, is dat het laten bestaan van mogelijk foutieve backend- of basissystemen op de lange duur tot zeeeer hoge kosten kan leiden.
Daarvan uitgaande zou je kunnen veronderstellen dat vergoeding van mogelijke schadeposten in de overweging is meegenomen, vergelijkbaar met de phishing-schade. Ik weet nu dat die intentie er niet is.
Badge
Bedankt @Evelyn SNS voor de uitgebreide reactie.

De wens om informatie te delen kunnen wij aan de voorkant in Mijn SNS en de Mobiele app niet oplossen omdat de contractadministratie aan de achterkant in het backend systeem zit.
Duidelijk. Dus dat betekent dat de fout moet worden opgelost in de backend/contractadministratie. Als het moeilijk is om bestaande gezamenlijke rekeningen gewoon aan te passen qua contract, moet het toch mogelijk zijn een nieuw soort gezamenlijke rekening te maken waarin de fout gecorrigeerd is. Nieuwe klanten krijgen de nieuwe vorm, oude kunnen bewust overstappen en afhankelijk van hoe het loopt kan de oude vorm uitdoven.

Omdat de centrale vraag van dit topic is beantwoord, kunnen we volgens mij deze conversatie afronden.
Ik hoop dat je niet bedoeld dat deze wens kan worden afgesloten‽ Er is nu meer duidelijkheid over waar het probleem zit. Dat betekent dat er daar druk moet worden uitgeoefend. Deze wens blijft bestaan. Voor ons klanten maakt het principieel gezien niet uit hoe ‘diep’ de oorzaak van een probleem in de systemen van SNS zit. (We vinden het echter duidelijk wel interessant om hier wat zicht op te krijgen. :))
Wij hebben een gezamelijke rekening. de ene keer doe ik de betalingen met mijn digipas en de andere keer mijn partner met zijn digipas. Echter ik kan niet zien welke betalingen mijn partner met zijn digipas heeft geagendeerd, als ik inlog met mijn digipas. Soms twijfel ik er aan of de betaling klaar staat! Het zou zo maar een kunnen dat het tot een dubbele betaling leidt en dat is niet wenselijk.

Een klacht heb ik hier al over ingediend, maar volgens de medewerker is het niet technisch niet mogelijk. M.i. is het wel mogelijk, maar staat het niet op het prioriteitenlijstje van de SNS-bank.

Wanneer wordt dit nu mogelijk?
Reputatie 4
Badge +3
Wij hebben een gezamelijke rekening. de ene keer doe ik de betalingen met mijn digipas en de andere keer mijn partner met zijn digipas. Echter ik kan niet zien welke betalingen mijn partner met zijn digipas heeft geagendeerd, als ik inlog met mijn digipas. Wanneer wordt dit nu mogelijk?

Hallo @thea.b,

Welkom op de community, goed dat je met deze vraag komt. Ik heb je reactie naar dit topic verplaatst omdat dezelfde wens hier besproken is. Ook nu er wordt gebouwd aan de nieuwe Mijn SNS blijft het inzien van gegevens bij een gezamenlijke rekening ongewijzigd: het krijgen van inzicht voor de mederekeninghouder is niet mogelijk. Ik kan me voorstellen dat je misschien een ander antwoord had verwacht, om je volledig te informeren lees je hier de achterliggende reden. Ik hoop dat ik in de toekomst meer voor je kan betekenen.
@Evelyn,
Ik heb in dat kader al eens via de site een kopie gevraagd van dat Internet Bankieren Contract. Maar kennelijk heeft die afdeling geen flauw idee waar ik het over heb.
Bestaat dat ding wel onder deze naam? Of moet ik het bij opvragen anders noemen?
@thea.b, de enige oplossing is dat jullie allebei gebruik maken van één en dezelfde digipas.
Reputatie 4
Badge +3
@Evelyn,
Ik heb in dat kader al eens via de site een kopie gevraagd van dat Internet Bankieren Contract. Bestaat dat ding wel onder deze naam? Of moet ik het bij opvragen anders noemen?


Beste @Koos,

Ik denk dat je refereert naar dit gedeelte van de uitleg: 'Iedere rekening is gekoppeld aan een Internet Bankieren Contract waar slechts één klant de contracthouder is. Hierdoor zijn alleen individuele keuzes mogelijk per rekening, ook al hangt dezelfde rekening ook in het contract van anderen. Kort samengevat: de wens om informatie te delen kunnen wij aan de voorkant in Mijn SNS en de Mobiele app niet oplossen omdat de contractadministratie aan de achterkant in het backend systeem zit.'

In de voorwaarden van onze betaalrekening SNS Betalen lees je wat je van ons kunt verwachten. Bij SNS Betalen hoort automatisch ook Mijn SNS. Mijn SNS is je eigen omgeving waarmee je bij ons online je geldzaken kunt regelen. Dat noemen we internetbankieren. Om Mijn SNS te kunnen gebruiken, moet je met ons de Overeenkomst Mijn SNS afsluiten. Deze overeenkomst kan ook onderdeel zijn van een andere overeenkomst die je met ons afsluit. Bijvoorbeeld als je een betaalrekening opent. Het is niet nodig om het contract (of de overeenkomst) op te vragen. Alle informatie staat op onze site en je kunt het hier teruglezen.
Badge
Beste Evelyn,


Thea.b zei en jij reageerde:

[…] Echter ik kan niet zien welke betalingen mijn partner met zijn digipas heeft geagendeerd, als ik inlog met mijn digipas. Wanneer wordt dit nu mogelijk?

[…] Ook nu er wordt gebouwd aan de nieuwe Mijn SNS blijft het inzien van gegevens bij een gezamenlijke rekening ongewijzigd: het krijgen van inzicht voor de mederekeninghouder is niet mogelijk. Ik kan me voorstellen dat je misschien een ander antwoord had verwacht, om je volledig te informeren lees je hier de achterliggende reden. […]


Ik vind dit een raar antwoord. In mijn eerdere reactie gaf ik al aan dat het voor klanten niet uitmaakt waar het probleem precies zit, of het nu bij Mijn SNS of bij een andere afdeling zit. Ik gaf ook al aan dat ik niet inzag welk onoverkomelijk probleem er was met het eventueel aanpassen van contracten. (Ik doe graag wat administratie als ik daardoor een niet-gebrekkige gezamelijke rekening kan krijgen.) Een antwoord zou bestaan uit het duidelijk maken waarom de contracten niet gewijzigd kunnen worden en waarom er geen nieuw contract opgesteld zou kunnen worden. Kan je zo'n antwoord geven?
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.
Je kunt dit dus niet oplossen met de contracten, want het persoonlijke contract is feitelijk ieders persoonlijke sleutel tot bepaalde bankzaken.
En die "bepaalde bankzaken" zitten niet allemaal in hetzelfde centrale systeem.
mijnSNS is feitelijk een doorgeefluik, dus met een aanpassing in mijnSNS kan dit probleem niet aangepakt worden. Hoe dan wel? Daar zal ik ook nog eens een balletje over opwerpen intern.
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.

Ik vind dit een misleidende vergelijking.
Immers, als je in de auto stapt die direct je persoonlijke instellingen weergeeft, ontneemt dat je niet het recht om die instellingen aan te passen (laagstaande zon, weersomstandigheden, lichamelijk ongemak kunnen daar redenen voor zijn). Alle "gegevens" blijven immers in gelijke mate toegankelijk.
En daar zit bij MijnSNS nu juist het probleem.
In de auto zie je dat je partner de tank bijna heeft leeggereden, die informatie is beschikbaar.
Met je SNS-bankrekening zou dat wel eens heel anders kunnen lopen door onvolledige informatie, maar wel volledige medeverantwoordelijkheid.
Je moet het contract zien als een autosleutel. Als mijn vrouw in de auto stapt met haar eigen sleutel dan gaat de radiozender aan zoals zij de laatste keer de auto had verlaten, en gaan de spiegels in haar stand.
Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn sleutel gebruik. Al mijn instellingen worden doorgevoerd.
Ook al is het één en dezelfde auto.

Ik vind dit een misleidende vergelijking.
Immers, als je in de auto stapt die direct je persoonlijke instellingen weergeeft, ontneemt dat je niet het recht om die instellingen aan te passen (laagstaande zon, weersomstandigheden, lichamelijk ongemak kunnen daar redenen voor zijn). Alle "gegevens" blijven immers in gelijke mate toegankelijk.
En daar zit bij MijnSNS nu juist het probleem.
In de auto zie je dat je partner de tank bijna heeft leeggereden, die informatie is beschikbaar.
Met je SNS-bankrekening zou dat wel eens heel anders kunnen lopen door onvolledige informatie, maar wel volledige medeverantwoordelijkheid.

De spaarpotten, waar dit topic over gaat en waar ik vooral op doelde, zitten in een ander platform dan geplande overboekingen die jij waarschijnlijk in gedachten hebt.
Mijn uitleg is vooral bedoeld om aan te geven dat de oplossing voor dergelijke zaken niet aan de contract kant opgelost kunnen worden.
Dat heb je wel correct gezien. Ik geloof best dat het bij spaarpotten een ander platform betreft, maar ik ben er steeds van uit gegaan dat in de basis de problematiek dezelfde is: zaken die als rekeninggebonden beschouwd zouden kunnen worden (en in mijn ogen ook zouden moeten worden), zijn in de SNS-structuur persoonsgebonden.
Dank voor je toelichting.
Reputatie 4
Badge +3
Beste Evelyn, kan je zo'n antwoord geven?

Beste E.Q.,

Inmiddels heeft mijn collega @MarcelR in dit topic uitgelegd waarom de contracten niet gewijzigd kunnen worden. Ik hoop dat deze toelichting je volledig informeert.

Ik ben nieuw bij de SNS en mijn vriendin en ik ondervinden hetzelfde probleem. Spaarpot aangemaakt in de app door mijn vriendin, maar niet zichtbaar voor mij. Nu lees ik dat het op de wensenlijst van 2017 stond…. Is het probleem inmiddels opgelost of staat het op een nieuwe wensenlijst :wink: .

Groet,

Edwin

Goedemiddag @EdWu welkom bij SNS en de community. Leuk dat je direct meepraat. Wil je het team leren kennen? Hier stellen we ons voor.
Je inloggegevens zijn persoonsgebonden, en niet gebonden aan de rekening. Als je inlogt, worden jouw instellingen geladen. Logt je vriendin in? Dan laden we haar instellingen. De instellingen van een spaarpot zijn niet over te dragen naar de andere digipas. Technisch is dit niet mogelijk. Houden jullie elkaar zelf op de hoogte van de spaardoelen?

Hallo Geesje,

Dank voor je reactie. Jammer, maar ook vreemd. Een spaarrekening is op beider naam. Een spaarpot is binnen die spaarrekening en dus ook op beider naam (naar mijn idee). Dus zou die net als een spaarrekening voor beide zichtbaar moeten zijn.  Het blijft een spaarpot binnen een gezamenlijke rekening. Blijft voor mij vreemd, maar als dit technisch niet mogelijk is, dan is het niet anders :wink:.

Reputatie 4
Badge +3

Hi @EdWu Edwin,

We zijn het met je eens dat het handig is als (bijvoorbeeld) spaarpotjes voor alle personen die toegang hebben tot de rekening, inzichtelijk zijn. Op korte termijn gaat een nieuwe update in Mijn SNS stap voor stap live. Hierbij wordt onder andere ook deze aanpassing doorgevoerd. Een concrete datum kan ik nog niet noemen, maar dit goede nieuws wilde ik graag met je delen :)

Hi Evelyn,

Dank voor je feedback….we wachten af.

Reputatie 4
Badge +3

Graag gedaan hoor @EdWu Edwin, ik hoop iedereen snel te kunnen informeren. 

Reageer