SNS

Verhuizen? Appeltje, eitje

  • 15 november 2017
  • 11 Reacties
  • 15198 Keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1
Verhuizen kan behoorlijk stressvol én duur zijn. Maar met wat handige tips druk je de verhuiskosten en maak je het jezelf zo makkelijk mogelijk. Ruben (32) en Sanne (31) hebben onlangs samen hun eerste huis gekocht en zitten middenin de verhuisdrukte. Moe? Dat wel. Maar stress? Daar doen ze niet aan.

Jullie komen niet gestrest over, hoe doen jullie dat?

Sanne: “Het valt ook echt mee met de stress. Dat komt omdat we allebei al best vaak zijn verhuisd, zeker in onze studententijd. Dus inmiddels we weten wat we kunnen verwachte en wat er allemaal moet gebeuren. Als doorgewinterde verhuizer laat je je niet zo snel gek maken. Al ben ik blij als het er weer op zit hoor; ik kan geen verfroller meer zien.”

Hebben jullie tips voor minder ervaren verhuizers?
Sanne: “Maak als eerste een overzicht van wat er allemaal moet gebeuren. Klussen, inpakken, verhuizers regelen, adreswijzigingen doorgeven, dat idee. En maak een planning hoe je alles op tijd geregeld krijgt. Als je alles uit je hoofd doet, gaat het vaak mis. Zorg dat je ook tijd inplant voor leuke dingen die niets met de verhuizing te maken hebben. Anders ben je die verhuizing binnen no time zat.”
Ruben: “En begin op tijd met plannen en inpakken. Dat is de belangrijkste tip die ik heb. Vaak denk je dat het wel meevalt met wat er allemaal moet gebeuren. Maar daar verkijk je je altijd op. Altijd.”

Huren jullie een verhuisbedrijf in?
Ruben: “Nee, dat vind ik persoonlijk zonde van het geld. We hebben genoeg vrienden en familie die willen helpen, dus dan is een bedrijf niet nodig. Een verhuizing is al duur genoeg, ook zonder verhuisbedrijf.”
Sanne: “Hulp van vrienden en familie is ook bij het klussen goud waard. Als ze een beetje handig zijn, tenminste. Haha."

Nog andere tips om de kosten tijdens een verhuizing zo laag mogelijk te houden?

Sanne: “Ik hergebruik en leen altijd verhuisdozen. Hartstikke duur als je die allemaal nieuw moet kopen. En wij hebben mazzel: m’n schoonvader heeft een bestelbus en aanhanger, dus die gebruiken we in plaats van een verhuiswagen. Dat scheelt veel geld, dus het is de moeite om eens in je omgeving te vragen of je die via via kunt lenen.”
Ruben: “Eigenlijk is dat onze gouden tip: maak gebruik van je omgeving. En betaal uit in wederhulp. Of in een biertje.”

Binnenkort verhuizen? Kijk voor meer handige tips op https://www.snsbank.nl/particulier/hypotheken/verhuizen/verhuistips-verhuiskosten.html?resultpos=6
En heb je zelf tips hoe je je verhuizing zo stressvrij en goedkoop mogelijk houdt? Deel ze in de comments 🙂

11 reacties

Wat ik zelf één van de belangrijkste punten vind:
Begin met "rommel" wegdoen. In de praktijk zie je dat vaak pas gebeuren bij het inrichten van het nieuwe onderkomen. Dat heb je dan allemaal meegesjouwd.
Ook uit mijn persoonlijke ervaring:
Ga er NIET van uit dat instellingen en officiele instanties direct alles correct naar je nieuwe adres sturen. Dikwijls worden er in de praktijk kopieën gebruikt van adresbestanden die minder accuraat worden bijgehouden.
Zo ontving ik ooit van de bedrijfsarts van mijn werkgever (die heel goed op de hoogte was van mijn adres, die werkgever dus) een brief via het adres dat ik drie jaar eerder had verlaten. Je mag dan hopen dat-ie van medische zaken meer verstand zou hebben dan van administratie. Ja, hij had een kopietje...

Zelfs de Belastingdienst reageerde toen niet erg adequaat.
Nog een heel vreemde: toen ik mijn energieleverancier van de adreswijziging op de hoogte wilde brengen (telefonisch), kreeg ik te horen dat ik 15 euro administratiekosten moest betalen.
Dat vond ik werkelijk schokkend: betalen om hun werk correct te kunnen laten doen.

Het zal duidelijk zijn dat ik liever een welkom kreeg van een concurrent op het nieuwe adres.
Badge +2
Wat een goede tips, Koos 🙂 Ben je vaak verhuisd? Ik ben zelf verhuisd in juni en kan beamen dat 'rommel' wegdoen voordat je gaat inpakken en hoop werk scheelt. Zo zorg je er ook voor dat je de spullen niet (onnodig) 2x in handen hebt. Daarnaast heb ik toen een lijstje gemaakt van alle instanties waarvan ik weleens post ontvang en bedrijven die incasseren. Op die manier had ik een mooi overzicht van bedrijven die ik op de hoogte moest brengen van mijn adreswijziging. Ook heb ik telefoonnummers uitgewisseld met de nieuwe bewoner van mijn oude huis. Als er dan nog post komt, stuurt ze een berichtje. Zo weet ik zeker dat ik niets mis.
Ook een goede tip, dat laatste.
Ik ben een keer of 10 verhuisd, maar daar waren wel complexe logistieke problemen aan verbonden door tijdelijke adressen, pensionadressen, langere tijd inboedelopslag, en een verhuizing waar drie adressen aan waren gekoppeld... Zelfs in de modder vastzittende verhuiswagens zijn de revue gepasseerd.
Wat ik een leuk idee vond van mijn vrouw (vooral wanneer je je woning hebt verkocht):
Laat in het lege huis een fles champagne met een paar glazen achter.... met nieuwe telefoonnummers, email-adressen, postadressen en wat eventueel nog niet is overgedragen.
Badge +2
Als ik je bericht zo lees, dan hebben de verhuizingen aardig wat voeten in de aarde gehad. Daar leer je een hoop van en zo kun je andere communityleden voorzien van een aantal bruikbare tips 🙂 Het idee van je vrouw vind ik ook erg leuk. Zo geef je de nieuwe bewoners een warm welkom en leg je een goede basis voor eventueel vervolgcontact. Dat is altijd handig als er nog zaken geregeld moeten worden.
Als je veel handjes hebt om te helpen verhuizen, lijkt het mij handiger om een lange keten te vormen die de spullen aan elkaar doorgeeft, dan dat iedereen een doos pakt en die helemaal naar de plaats van bestemming brengt. (Vroeger werd er toch ook brandjes geblust door emmers water door te geven en niet allemaal met één emmertje te lopen).
Schakel dan maar vast veel hulp in als je ooit van plan bent om Twente te verlaten 😉
Och, de community heeft inmiddels meer dan 25.000 leden!! :S
Groet,
Ben 🆒
Kunnen we ook de wasmachine simpel doorgeven....
En de Kerstgroeten en die voor het nieuwe jaar..........

Reageer